Maaliskuussa 2017 teetimme Taloustutkimuksella tutkimuksen, jonka tarkoituksena oli selvittää suomalaisten käsityksiä ja mielikuvia autoilusta. Internetpaneelilla toteutettuun tutkimukseen vastasi 1029 suomalaista maaliskuun 2017 aikana. Käsittelen tutkimustuloksia blogissani kolmen postauksen mittaisena sarjana. Kolmannessa ja viimeisessä osassa käsittelen suomalaisten mieltymyksiä huoltoasemaa valittaessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaisista 85 prosenttia pitää hintaa odotetusti tärkeimpänä tekijänä huoltoasemaa valittaessa. Toiselle sijalle nousi hieman yllättäen huoltoaseman kotimaisuus, jota 59 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä.
Kotimaisuus nousi erittäin tärkeäksi eläkeläisten (70%), yrittäjien ja johtavassa asemassa olevien (60%), mutta myös opiskelijoiden ja koululaisten (57%) sekä toimihenkilöiden (57%) keskuudessa. Lisäksi naiset (62%) pitivät kotimaisuutta hieman tärkeämpänä kriteerinä huoltoaseman valinnalle kuin miehet (55%).
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset (30%) arvostavat myös ravintolapalveluja valitessaan huoltoasemaa. Ensisijaisesti suomalaiset haluavat huoltoasemilta kotiruokaa (55%), kun pikaruoan kannattajia oli vain 23% vastaajista.
Tutkimustulokset näyttävätkin ilahduttavilta SEO:n näkökulmasta. Meillä kun käytetään vain kotimaassa jalostettua polttoainetta, panostetaan asemilla laadukkaaseen ja monipuoliseen kotiruokavalikoimaan sekä myydään edullisia polttoaineita
Lisää tarinoitamme