Haastattelussa Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne

6 min lukuaika
Jaa
Kirjoittaja
Taina Roth
Yhteiskuntasuhdeasiantuntija, Digiloi Oy

Haastattelimme liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta SEOn haastattelusarjaa varten 16.1.2025 ministeriön neuvotteluhuoneessa. Keskustelimme muun muassa liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksesta sekä liikenteen eri käyttövoimista. 

Ministeri kertoi rakastavansa autoilua. Jos hän vaan voi valita, hän kiertää Suomea mieluiten autoillen. Jo ennen ministerikautta kilometrejä kertyi liki 50.000 vuosittain. Pian edessä olevalle Lapin työmatkalle hän haluaa mennä nimenomaan autolla. ”Haluan nähdä tiestön kunnon, tarkistaa tietyömaat ja seurata, löytyykö riittävästi huoltoasemia.”

SEO-kauppiailla on monissa pienissä kunnissa tärkeä tehtävä kuntalaisten yhdistäjänä. SEO-asemilla paitsi tankataan, myös tavataan, kahvitellaan, lounastetaan, lähetetään ja vastaanotetaan paketteja ja monet SEO-kauppiaat pyörittävät myös Postin sivupistettä. Miten näette SEO-asemien kaltaisten usein syrjäseuduilla toimivien pk-yritysten merkityksen tässä maailman tilassa? Miltä tulevaisuus näyttää SEO-kauppiaille?

Kiersin viime kesänä ensimmäisenä liikenneministerinä koskaan Suomen tietyömaita Väyläviraston ’Bitumi tuoksuu’ -kiertueella. Siinä yhteydessä käytiin useampikin pienempi huoltoasema katsastamassa. Huoltoasemat olivat usein pikkupitäjien sydämiä. Niissä yhdistyy moderni yhteisöllisyys ja toisaalta nostalgia. Tärkeitä paikkoja. 

Ehkä se on jo tullut selväksi, että meidän hallitus on oikea kumipyörähallitus. Siis todella. Me tuemme ja haluamme, että Suomessa pääsee ajamaan autolla. Tietenkin me myös haluamme, että on yrittäjiä, jotka mahdollistavat autoilun. Eli ainakin tämän hallituksen aikana tulevaisuus näyttää hyvältä. 

Ministeri Ranne, erilaisista liikenteeseen kohdistuvista veroista kuten auton oston yhteydessä maksettavasta autoverosta, vuosittaisesta ajoneuvoverosta sekä tieliikenteen polttoaineista kerätystä verosta kertyy valtion kassaan yli 8 miljardia euroa vuosittain. Liikenteestä kerättävät verot ovat siis valtiolle merkittävä tuloerä. Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti hallitus on käynnistänyt liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö toteuttavat yhteistyössä. Mitkä ovat ministeri Ranteen pääasialliset tavoitteet kokonaisuudistukseen liittyen? 

Isona tavoitteena ovat kilpailukyvystä, ostovoimasta ja julkisen talouden kestävyydestä huolehtiminen. Tässä kokonaisuudessa näen erittäin tärkeänä eri käyttövoimien tasavertaisen kohtelun eli lainsäädännöllisesti ja verotuksellisesti kaikkia käyttövoimia, oli se sitten fossiilista, sähköä, biokaasua tai vetyä, tulee kohdella mahdollisimman samanarvoisesti. Lainsäätäjän tehtävä ei ole vääristää kilpailua tai valita voittajaa. Käyttövalmius useille eri käyttövoimille on myös huoltovarmuuskysymys. Huoltovarmuustilanteessa on olennaista, että emme ole esimerkiksi pelkkien sähköautojen varassa. 

Liikenteen verotuksen perusta on polttomoottoriautojen verotuksessa ja verotusta on paljolti perusteltu autoilun ilmastolle aiheuttamilla haitoilla. Polttomoottoriauton ostaja maksaa veroa paitsi autoa hankkiessaan, myös aina tankatessaan. Sähköautoja verotetaan nykyään huomattavasti kevyemmin. Tämän vuoksi liikenteestä saatavat verotulot tulevat vähentymään liikenteen sähköistymisen myötä. Uudistusta tarvitaan jo valtion talouden tasapainon vuoksi. Tämän lisäksi liikenteen verotuksen tulisi olla oikeudenmukaista ja tasapuolista. Ne, joilla on varaa ostaa sähköauto, on myös varaa maksaa vähän enemmän. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sähköautojen verotusta tulisi lisätä nykyisestä. Sähköautojen ajoneuvoveroa onkin jo korotettu tämän hallituksen toimesta. 

Suomen tiestön korjausvelkaa on kertynyt jo useilta hallituskausilta ja varsinkin alemman tieverkon kunto on heikentynyt. Suunta on nyt kuitenkin muuttunut ja olemme saaneet purettua korjausvelkaa tällä kaudella. Suomeen tarvittaisiin nyt pitkäjänteinen tiestön korjausvelan rahoitusjärjestelmä. Osana kokonaisuudistusta tulisi päätyä ratkaisuun, jossa osa liikenteestä kerättävästä verokertymästä korvamerkitään liikenteen käyttöön eli esimerkiksi tiestön huoltoon ja korjaukseen. Tällä turvattaisiin se, että huonokuntoisten teiden määrä saataisiin vähenemään. Samalla myös ne, jotka maksavat liikenteen verokertymää, pääsisivät siitä myös hyötymään. Sama koskee myös liikenteeltä tulevaisuudessa ETS2:n perusteella kerättäviä päästökauppatuloja. Ne tulot pitäisi saada ohjattua sinne, mistä ne on kerätty eli erityisesti tieliikenteen käyttöön. 

Onhan tämä oikea kumipyörähallitus

Lulu Ranne
Liikenne- ja viestintäministeri, kansanedustaja
Millä aikataululla liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistus tullaan toteuttamaan?

Tällä hetkellä kokonaisuudistusta valmistellaan LVM:n ja VM:n virkatyönä. Seuraavassa vaiheessa asetettavan laajemman virkamiestyöryhmän toimikausi alkaa elokuussa 2025 ja päättyy lokakuussa 2026. Talouspoliittinen ministerivaliokunta voi tehdä linjauksia toimikauden muutoksista. 

Vain osa uudistukseen liittyvistä säädöksistä saadaan toteutettua tämän hallituskauden aikana. Ammattidiesel kuitenkin tulee olemaan yksi osa kokonaisuudistusta ja se tullaan ottamaan käyttöön vuoden 2027 alusta. Ammattidieselin avulla voidaan alentaa kuljetuskustannuksia. Sillä tarkoitetaan, että tietyntyyppisiin kuorma- ja linja-autoihin tankattavaan dieselöljyyn tullaan soveltamaan alhaisempaa polttoaineverokantaa. 

Kentällä on puhuttanut kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki. Tuki on tarkoitettu helpottamaan esimerkiksi biokaasulla toimivien kuorma-autojen hankintaa ja siten lisäämään siirtymää kestävämpään käyttövoimaan. Käyttövoiman jakelijan kannalta on tärkeää ennen investointien tekemistä tietää, että myös käyttövoiman ostajia on markkinoilla. Kiinnostusta biokaasuun siirtymiselle on erityisesti raskaan liikenteen parissa ja viime vuonna kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki jaettiin loppuun jo elokuussa. Onko hankintatuelle suunnitteilla jatkoa tälle vuodelle? 

Lähtökohtaisesti yritämme politiikalla luoda sellaiset olosuhteet, että liiketoiminta on kannattavaa ilman tukia. Tuet voivat vääristää markkinaa. 

Ongelma on, että ei ole paljon rahaa, mitä jakaa eri tarkoituksiin. Ymmärrän kuitenkin kentän viestin, että hankintatukea voidaan tarvita ns. muna-kana-ilmiön purkamiseen. Mietin, miten toimijat ja ministeriö yhdessä voisivat edistää asian ratkaisua. Raskaan liikenteen kysymyksiä mietitään jo ministeriössä erillisessä projektissa. Biokaasu kuorma-autojen käyttövoimana ja sen edistäminen voisi olla yksi osa tätä kokonaisuutta. 

Petteri Orpon hallitusohjelmassa sanotaan muun muassa, että liikennepolttoaineiden hinta ei nouse hallituksen toimenpiteiden takia. Mitä toimenpiteitä hallitus tekee tai on tehnyt liikennepolttoaineiden hinnan nousun ehkäisemiseksi?

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että liikennepolttoaineiden hinta ei nouse hallituksen toimenpiteiden takia. Voin sanoa, että tästä väännettiin hallitusohjelmaneuvotteluissa ja siitä myös pidetään kiinni. Hallituksen tekemä energia- ja ilmastopolitiikka ei saa vaikuttaa ostovoimaan negatiivisesti.

Merkittävin esimerkki polttoaineiden hinnan nousun ehkäisemisestä lienee jakeluvelvoitteeseen tehdyt muutokset. Hallituksemme katkaisi jakeluvelvoitteen noususuunnan. Ilman tekemiämme muutoksia bensan pumppuhinta olisi noussut vuonna 2025 36 senttiä ja dieselin 49 senttiä. Hallitus myös alentaa ajoneuvoveroa 50 miljoonalla eurolla painottaen vanhempaa autokantaa. 

SEO-kauppiaat palvelevat erityisesti yksityisautoilijoita. Meitä kiinnostaa millaisella autolla ministeri Lulu Ranne ajelee?

 Meillä oli aiemmin kaksi Fordia, toinen bensa- ja toinen dieselkäyttöinen. Kun neljästä lapsestamme kolme on jo muuttanut pois kotoa niin totesimme hiljattain, että yksi auto riittää perheellemme. Fordit menivät vaihtoon ja minulla oli uudelle autolle vain yksi ainoa toive: sen pitää olla bensa-auto eikä mitään muuta. Nyt meillä on nelisen vuotta vanha Passat ja se on meille aivan mainio. Pihikin, ei vie kuin 5 litraa satasella! 

Tilaa uutiskirje

Lisää tarinoitamme