Suna Kymäläinen on toiminut kansanedustajana jo vuodesta 2011. Hän on edustajauransa alusta asti ollut puolueensa liikenneasioista vastaava henkilö. Suna on toiminut myös eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana vuosina 2019-2023. Hän on edelleen valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen. Liikennejaosto käsittelee liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaan liittyvät budjettiasiat eduskunnassa.
Haastattelimme Sunaa eduskunnan kuppilan kabinetissa 4.12.2024.
Kansanedustaja Suna Kymäläinen, olet kotoisin Etelä-Karjalasta. Kaakkois-Suomesta löytyy paljon syrjäisiä reittejä, joilla SEO-asemat palvelevat. Miten näet SEO-asemien merkityksen tässä maailman tilassa?
On valtavan tärkeä asia, että polttoaineen jakeluverkosto on kunnossa. Ensinnäkin tavallisten kansalaisten arjen liikkumiselle on olennaista, että polttoainetta on saatavilla erityisesti niillä alueilla, joilla julkinen liikenne on vähäistä. Toisekseen huoltovarmuuden kannalta polttoaineen saatavuus on turvattava myös syrjäisimmillä reiteillä.
Käytännön kysymyksistä tulee mieleen EU:n ajo- ja lepoaika-asetus, joka asettaa rekkakuskeille tietyt lepoajat. Heille täytyy olla tien päällä tarjolla lepo- ja taukopaikkoja. Esimerkiksi metsien hakkuuajot tehdään yleensä käyttäen syrjäisempiä reittejä. Tällöin huoltoasemien merkitys näillä reiteillä kuskien taukopaikkoina korostuu.
Huoltoasemat ovat myös tärkeitä kokoontumispaikkoja syrjäseuduilla. Useassa kylässä toimiikin ahkera huoltoaseman ”kahviparlamentti”.
Käyttövoimasiirtymä tulee varmasti aiheuttamaan huoltoasemayrittäjille uudistumisen paineita.
Miten näet huoltoasemien tulevaisuuden?
Vaikka maaseudulla vakituiset asukkaat vähentyvät niin kuitenkin syrjäseuduilla kuten edustamassani Etelä-Karjalassa vapaa-ajan asuminen voi olla hyvinkin tiivistä, kun etätyömahdollisuudet lisääntyvät ja mökkejä muutetaan ympärivuoden asuttaviksi. Uskon, että tämä on mahdollisuus syrjäseuduille ja siellä toimiville yrittäjille.
Käyttövoimasiirtymä tulee varmasti aiheuttamaan huoltoasemayrittäjille uudistumisen paineita. Käsittääkseni SEOssa olettekin kotimaiseen biokaasuun jo panostaneet.
Hyvä, kun mainitsit biokaasuun. SEOlla on tällä hetkellä kolme biokaasuasemaa. Miten näet biokaasun käyttövoimana?
Lannasta tuotettu biokaasu on kotimainen uusiutuva käyttövoima ja se tukee kotimaista maataloutta ja yrittäjiä, näen sen hyvänä osana uusiutuvien polttoaineiden kokonaisuutta. Luulen, että Euroopassa on tehty virhearvio siinä kohtaa, kun on päätetty, että henkilöautoissa siirrytään sähköiseen käyttövoimaan ja on jätetty biokaasu pienempään rooliin. Uskonpa, että siihen joudutaan vielä tekemään EU-laajuisesti muutos.
Hallitus on käynnistänyt liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistuksen. Onko sinulla näkemystä, miten liikenteen verotusta pitäisi uudistaa?
Liikenteen käyttövoimamurroksen myötä liikenteen verotuksen uudelleen arviointi on välttämätöntä. Hallitus on asettanut selvitysryhmän arvioimaan muutoksen tarvetta.
Kyseessä on valtava harjoitus ja minusta tuntuu, että moni hallitus on tästä puhunut ja nyt asiassa ollaan yksi askel ehkä otettu eteenpäin. Täytyy odottaa selvityksen tuloksia, jotta voin ottaa asiaan kantaa. Tässä vaiheessa voi lähinnä sanoa, että yksinkertaistamista toivoisin.
Mikä on olennaisinta polttoainepolitiikassa tällä hetkellä?
Päästötavoitteet ovat olennaisin kysymys tällä hetkellä. Liikenteen tulisi olla mahdollisimman vähäpäästöistä. Kääntöpuolena on, että samaan aikaan siirtymisen uusiutuviin polttoaineisiin tulisi aiheuttaa mahdollisimman vähän häiriötä ja haittaa käyttäjälle. Näiden tarpeiden yhteensovittaminen yhdessä kokonaisverouudistuksen kanssa ovat olennaisimmat kysymykset tällä hetkellä.
SEO-kauppiaat palvelevat erityisesti yksityisautoilijoita. Meitä kiinnostaa, millaisella autolla kansanedustaja Suna Kymäläinen ajelee? Paljonko kilometrejä kertyy?
Meillä on kaksi Kiaa, yksi bensiinikäyttöinen ja yksi dieselkäyttöinen. Dieselauto on jo vanha rouva ja pian on autonvaihto edessä.
Kilometrejä kansanedustajalla kertyy runsaasti, huippuvuosina jopa 50.000 kilometriä vuodessa. Muutimme joitakin vuosia sitten Ruokolahdelta Lappeenrantaan ja siinä vaiheessa julkisten liikennevälineiden käyttö lisääntyi, koska yhteydet Lappeenrannassa ovat paremmat. Nykyään uskoisin, että noin 30.000 kilometriä tulee vuodessa ajettua. Isossa Kaakkois-Suomen vaalipiirissä on kierrettävää.
Vielä yksi henkilökohtainen kysymys: Mikä on mielestäsi huoltoaseman tärkein ominaisuus?
Minulla on taaperoikäinen lapsenlapsi ja pienen ihmisen kanssa matkustaessa huomaa, että taukopaikkoja tarvitaan, lyhyemmilläkin matkoilla. Taaperolle on tärkeää päästä itse tepastelemaan ja tutkimaan paikkoja. Muuten tärkeää ovat hyvä saniteettitilat ja mahdollisuus kupilliseen kahvia ja johonkin pieneen purtavaan. Huoltoasemat ovat tärkeä palveluverkko tiellä liikkuville!
Kuva: Antti Rokka
Lisää tarinoitamme