Huoltoasemayrittäjiä on Suomessa satoja. Osa heistä tekee koko uransa saman ketjun kanssa yhteistyössä, osa vaihtaa kerran osa useamminkin eri lipun alle. Ja on niitäkin, jotka tekevät toimintaansa itsenäisesti, mutta yhteistyössä isomman ketjun kanssa. SEO:lle tulee uusia yrittäjiä joka vuosi – monin eri tavoin.
Suuri osa suomalaisista huoltoasemista toimii yrittäjävetoisena. Suurten ketjujenkin alla varsinaista toimintaa tekee usein paikallinen yrittäjä. Näin on SEO:llakin. Suurin osa SEO-asemista Suomessa on yksityisessä omistuksessa, paikallisen yrittäjän vetämänä. SEO tarjoaa yrittäjille osuuskunnan tuen, ja tietenkin vertaistuen verkoston muilta yrittäjiltä.
Mutta miten SEO:lle oikein päädytään, miksi huoltoasemayrittäjä valitsee SEO:n kumppanikseen tai ottaa SEO:n värit ja toimintatavat yrittäjyytensä tueksi? Syitä valita SEO on useita, samoin tapoja. Kaikkia tulijoita yhdistää kuitenkin kiinnostus SEO:n arvomaailmaan ja tapoihin toimia.
”Kaikkia tulijoita yhdistää kuitenkin kiinnostus SEO:n arvomaailmaan ja tapoihin toimia.”
Tuoreimpia SEO-kauppiaspaikkakuntia ovat muun muassa Uurainen, Jokioinen, Lapväärtti, Kouvola, Vanttauskoski ja Savukoski. Kaikkia näitä yhdistää monet samat perustelut tehdä yritystoimintaa SEO:lla.
Ensinnäkin, ketjurasitteita SEO:lla ei juuri ole, vaan jokainen saa suunnitella toimintaansa omannäköisesti ja toteuttaa parhaaksi katsomia ideoitaan. Paikallisuus on yksi SEO:n arvo, joka näkyy ja toteutuu esimerkiksi tällä tavalla arjessa joka päivä.
Toinen tärkeä ja edelliseen liittyvä asia on vapaat ostot. Osuuskunta tarjoaa yhteisiä vaihtoehtoja, joista kauppiaat valitsevat itselleen sopivimmat, mutta sen lisäksi jokainen asema saa vapaasti sopia omista yhteistyökumppanuuksistaan täysin itse.
” Paikallisuus on SEO:n arvo, joka näkyy ja toteutuu tällä tavalla arjessa joka päivä.”
Yrittäjävetoinen osuuskunta kiinnostaa
SEO:n arvoihin kuuluu oleellisesti myös yrittäjyys. Siksi monelle uutta ketjua miettivälle kauppiaalle SEO on luonnollinen valinta. SEO-verkoston yrittäjien lukumäärä on jo niin suuri, että yli kolmannes yksityisistä huoltamoyrittäjistä on sinivalkoisia SEO-kauppiaita. Yrittäjä tuntee yrittäjän arjen, ja siitä SEO:lla on kokemusta kohta 40 vuoden ajalta. Yrittäjävetoinen verkosto ajattelee asiat kauppiaan kantilta, joten monelle valinta on ollut aika helppo.
Lisääkin SEO-kauppiaita mahtuu vielä mukaan tähän maahan. Eli emme tyydy tähän, vaan jatkamme hyväksi havaitulla tavalla myös 40 vuoden rajapyykistä eteenpäin!