Tarina 31/40: Ruokaa vai autohuoltoa?

Vuosituhannen vaihteessa ja 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä huoltoasemaketjuille alkoi ilmestyä konseptoituja elintarvikemyymälöitä. Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen sekoitti kuitenkin pian kuvioita, kun kilpailuetu myöhäisistä aukioloajoista poistui. SEO ei lähtenyt missään vaiheessa konseptoimaan ruokakauppoja asemilleen.

Muistatko ajan, jolloin illalla tai viikonloppuisin piti mennä kioskille tai huoltoasemalle ruokaa tai juomaa hakemaan? Kaupat pitivät ovensa kiinni sunnuntaisin ja iltaisinkin piti sulkea myymälä aikaisin. Silloin alkoivat huoltoasemien markkinatunnit. Hintojakin saattoi pitää kauppoja korkeammalla, kun kilpailu näihin vuorokauden aikoihin oli olematonta.  

Aivan 1900-loppuun ja 2000-luvun ensimmäiseen vuosikymmeneen ajoittuu se aika, jolloin eri huoltoasemaketjut alkoivat konseptoida asemilleen omia ruokakauppoja. Neste ja Kesko tiivistivät yhteistyötään. Shellillä oli oma Select-konseptinsa, ST1:llä Timeout. Moni SEO:n kilpailija rakensi siis asemilleen yhtenäisellä ilmeellä sisäisen ruokakauppaketjunsa.

 

”Muistatko ajan, jolloin illalla tai viikonloppuisin piti mennä kioskille tai huoltoasemalle ruokaa tai juomaa hakemaan?”

SEO päätti, ettei se lähde ketjuna konseptoimaan ruokakauppaa omille asemilleen. Jokainen kauppias sai ja saa edelleen itse päättää, millaisia palveluita asemallaan haluaa tarjota. Itsemääräämisoikeus onkin yksi SEO:n kilpailuetu ja muista erottava tekijä. SEO:lla kauppias saa toteuttaa toimintaansa haluamallaan tavalla, paikalliseen tyyliin.

Samaan aikaan kun ruokakaupat yleistyivät huoltoasemilla, autonkorjaaminen siirtyi monella asemalla sivummalle tai jäi pois kokonaan. Autohuolto onnistui näin yhä harvemmalla asemalla Suomessa, eikä varaosiakaan saanut välttämättä enää entiseen malliin. SEO kuitenkin jatkoi autonkorjauspalveluita keskimääräistä useammalla asemalla kilpailijoihinsa nähden.

”Itsemääräämisoikeus onkin yksi SEO:n kilpailuetu ja muista erottava tekijä.”

Aukioloajat muuttuivat, kilpailuetu poistui

Huoltoasemien ruokakauppojen kulta-aika ei kestänyt kauaa. Päivittäistavarakauppiaat lobbasivat itselleen pidennettyjä aukioloaikoja ja onnistuivatkin tavoitteissaan. Pian kaupat saivat olla auki myös iltaisin ja sunnuntaisin. Se söi huoltoasemien elintarvikemyyntiä. Kauppojen halvemmat hinnat pakottivat asemat kilpailuun, joka vähensi myyntiä radikaalisti.

Autoja ruokakaupat eivät edelleenkään korjaa, joten se kilpailuetu pysyy niillä huoltoasemilla, jotka toimintaan ovat uskoneet. SEO:lla on korjattu autoja vuosikymmeniä, ja korjataan jatkossakin.