Tarina 29/40: Nesteen korvaukset – miten ne jaetaan?

SEO sai Nesteeltä miljoonakorvaukset 1990-luvulla käydyn oikeudenkäynnin päätteeksi. Vaikka oikeuden päätös oli SEO:lle suotuisa, asia oli kaikkea muuta kuin loppuun käsitelty. Sisäisesti piti vielä ratkaista, millä perusteella korvausmiljoonat jaetaan sisäisesti SEO-kauppiaiden ja osuuskunnan kesken.

Tarinassa 15 kerroimme SEO:n ja Nesteen välisestä oikeustaistosta 1990-luvulla.
Neste korotti vuoden 1993 alusta yksipuolisesti SEO:lta perimiään hintoja kesken sopimuskauden. Samaan aikaan Nesteellä oli Suomessa määräävä markkina-asema maantiepolttonesteiden tukkumarkkinoilla. Tämä yksipuolinen hinnannostopäätös vietiin kilpailuviranomaisen ratkaistavaksi.

SEO voitti oikeustaiston. KHO:n ratkaisun jälkeen SEO sai Nesteeltä korvauksia perusteettomista hinnankorotuksista 18 miljoonaa markkaa. Siitä alkoi seuraava taisto: miten rahat jaettaisiin SEO:lla sisäisesti. Nyt oli ratkaistava, millä perusteella kauppiaat saisivat periä korvauksista osuuksia itselleen. 

 

Nyt oli ratkaistava, millä perusteella kauppiaat saisivat periä korvauksista osuuksia itselleen.”
Moni jo SEO:lla lopettanut kauppias oli sitä mieltä, että heille kuuluu osuus korvausmiljoonista sillä perusteella, että he toimivat kauppiaina aikana, joilloin Neste peri ylihintaa SEO:lta. He kokivat, että jokainen olisi saanut silloin polttoaineostonsa halvemmalla, ja viivan alle olisi jäänyt enemmän.
Tätä SEO:n ja entisten SEO-kauppiaiden kahinaa kesti kolmen vuoden ajan, 1999–2002. Monipolvinen tapaus herätti luonnollisesti kiivasta keskustelua myös nykyisten kauppiaiden kesken. Olihan 18 miljoonaa markkaa suuren luokan korvaus, jonka jakaminen ei ollut mikään olankohautusasia. Joidenkin kauppiaiden kohdalla puhuttiin sadoista tuhansista markoista.
”Joidenkin kauppiaiden kohdalla puhuttiin sadoista tuhansista markoista.”
Riita yhtenäisti SEO:a
Riitelyllä oli rumiakin piirteitä. Jotkut entiset kauppiaat jakoivat mielellään tiedotusvälineille kommentteja, joilla yritettiin vahingoittaa SEO:n mainetta. Katkerin mielin annetut lausunnot tietenkin kiinnostivat mediaa. Saivathan he näin mehukasta materiaalia juttuihinsa.
Samaan aikaan kun riitely oli päällä, oli taistossa hyvätkin puolensa. Vastakkainasettelu vahvisti SEO:n rivejä ja teki porukasta yhä yhtenäisempää. Aihe oli kauppiaiden välisissä keskusteluissa jatkuvasti läsnä, mikä nosti yhteishenkeä entisestään. SEO:a on koeteltu moneen otteeseen, mutta pystyssä se on pysynyt. Osuuskunnan voima on sen monta kertaa pelastanut.