Tarina 28/40: Millenium ja Euro tuli ja toi haasteensa

Vuosituhannen vaihteen aikoihin huoltoasemaliiketoiminta oli suurten muutosten kourissa monestakin syystä. Yksi suurimmista muuttujista oli valuutan vaihtuminen, eli euroon siirtyminen. Pennit muuttuivat senteiksi, mikä oli polttoainemyynnin kannalta merkittävä asia. Entiset pennitarjoukset eivät tuntuneet enää yhtä pontevilta kun samat alennukset esitettiin senteissä.

Milleniumin eli vuosituhanteen vaihtumisen tienoilla erilaisiin järjestelmiin kohdistui valtavia muutoksia ja paineita siitä, aiheuttaako uudelle vuosituhannelle siirtyminen teknisiä ongelmia. Toimiiko kaikki niin kuin ennenkin vai kaatuvatko järjestelmät? Suurimmilta kolhuilta vältyttiin, mutta työtä millenium teetti liiketoiminta-alasta riippumatta.

Vuosituhannen vaihteen aikoihin ajoittui myös siirtyminen markasta euroon. Kassajärjestelmät piti uusia alalla kuin alalla. Eurooppalainen yhteisvaluutta muutti myös hinnoittelua ja ihmisten ajattelua. Pidemmänkin aikaa eurohintoja laskettiin päässä markoiksi. Hintoja kerrottiin kuudella ja mietittiin, mitä tämä on ”mummonmarkoissa”. 

”Hintoja kerrottiin kuudella ja mietittiin, mitä tämä on ”mummonmarkoissa.”

Euroon siirtyminen kosketti polttoainemyyntiä ehkä enemmän kuin montaa muuta alaa. Vuosikymmeniä bensaa oli myyty ympäri Suomen pennialennuksilla. Esimerkiksi 30 pennin litrahinta-alennus tuntui ihmisten mielissä tuntuvalta tarjoukselta. Sen sijaan 5 sentin alennus ei herättänyt enää samanlaisia tuntemuksia – vaikka alennus olikin saman suuruinen.

Pennialennusten luomat hintailluusiot siis katosivat senteiksi muutettuna. Se aiheutti polttoainemarkkinoilla suuriakin muutoksia. Hinnalla pelanneet automaattiasemaketjut jäivät väkisinkin häviäjiksi, kun pennikampanjat olivat enää muisto vain. 

”Esimerkiksi 30 pennin litrahinta-alennus tuntui ihmisten mielissä tuntuvalta tarjoukselta.”

SEO:lla on aina panostettu palveluun ja paikallisuuteen

Kun senttialennusten teho oli mitä oli, asiakkaista piti kilpailla uusin keinoin.  SEO:lle tämä sopi mainiosti. SEO:lla kauppiailla on aina ollut vahva itsemääräämisoikeus tekemisissään. Eli jokainen yrittäjä on saanut vapaasti tehdä asemastaan paikallisia parhaiten palvelevan kokonaisuuden. Ketjun ohjausta ei ole ollut tarpeen tehdä, vaan osuuskunta on aina luottanut kauppiaidensa omaan ajatteluun. 

Oli vuosisata ja vuosituhat mikä tahansa, Osuuskunnan rooli on ollut ja on tarjota tukea taustalla ja antaa kauppiaidensa loistaa.