Vuonna 1978 käyttöön otettu SEO-ilme uusittiin vuonna 1998. Vanha ”salmiakkilogo” sai tilalleen uuden ja modernimman tunnuksen. Uudistus oli suuri ja käsitti kaiken ilmeeseen liittyvän materiaalin.
SEO:n värit ja ilmeuudistus toteutettiin vuonna 1998. Tarkoituksena oli tehdä vuonna 1978 luodun ilmeen modernisointi. Edellisen ilmeen mukaista niin sanottua ”salmiakkilogoa” ei pidetty enää ajanmukaisena, joten oli aika tehdä muutoksia.
Suunnittelutyö tehtiin alkuvuodesta ja samana syksynä ilmestyivät ensimmäiset uuden ilmeen mukaiset liikekyltit katukuvaan. Se sopi aikataulullisesti hyvin, sillä edessä oli SEO:n 20-vuotisjuhlat vielä samana syksynä.
”Kaikkiaan liikepaikkakylttien hankintaan upposi rahaa noin viisi miljoonaa markkaa.”
Kaikkiaan liikepaikkakylttien hankintaan käytettiin noin viisi miljoonaa markkaa, mikä oli SEO:n historian suurin investointi siihen asti. Tärkeitä elementtejä olivat muun muassa tienvarsipylonit, tankkauskatosten reunukset ja mittariteippaukset.
Myös valtakunnalliseen tv- ja radiomainontaan satsattiin uuden ilmeen myötä. Radiossa soi: ”Se on hyvää matkaa halki Suomen”, Keijo Särkijärven tuottama SEO:n oma melodia. SEO oli nyt uudistunut ja se haluttiin kertoa koko Suomelle.
”Radiossa soi: Se on hyvää matkaa halki Suomen.”
Uusi ilme houkutteli uusia kauppiaita
Kauppiaiden kannalta uuden ilmeen rakennus oli miellyttävää, sillä ensimmäistä kertaa osuuskunta maksoi uuden ilmeen mukaisen materiaalit. Ennen oli niin, että kauppias osallistui kustannuksiin maksamalla materiaaleista puolet ja sai SEO:n maksaman osan itselleen kolmen vuoden kuluttua.
Ilmeuudistuksen yhteydessä uusittiin myös SEO:n luottokortit. Tämä tapahtui vuonna 1999, vuosi ilmeen uudistamisen jälkeen. Ilmeuudistus auttoi myös rekrytoitaessa ketjuun uusia kaupiaita. Uudet asemat saivat tietenkin uuden ilmeen mukaiset materiaalit heti käyttöönsä osuuskunnan kustantamana. Tämä toimikin hyvin ja SEO kasvoi useilla asemilla 1990-luvun lopulla.