Tarina 12/40: Hyvästit lyijylle

Vuoden 1994 alusta alkaen lyijyllisen bensiinin käyttö kiellettiin Suomessa kokonaan. Tämä vuoksi bensiineille tarvittiin uudenlainen lisäaineistus. SEO osti edelleen bensiininsä Nesteeltä, mutta joutui jatkossa lisäaineistamaan sen itse.

Muistatko vielä aikaa, kun Suomessakin ajeltiin lyijyllisellä bensiinillä? Lyijyn yksi tarkoitus oli voidella moottorin venttiilinvarsia. Toisaalta lyijyllä oli nostettu 1920-luvulta alkaen bensiinin puristuskestävyyttä, joka ilmaistiin oktaaniluvulla. Puristussuhteen nosto teki mahdolliseksi lisätä moottorin tehoa.

Katalysaattorien tulo autoihin mullisti bensiinimarkkinat 1980-luvulta alkaen. Uusi lyijytön polttoainelaatu 95E oli tarkoitettu katalysaattoreilla varustettuihin autoihin. Korkeampioktaaninen polttoaine sisälsi lyijyä korvaavan voitelevan lisäaineen. Lyijyllinen bensiini olisi pilannut katalysaattorin. Vuoden 1994 alusta lyijyllinen bensiini kiellettiin Suomessa kokonaan, joten venttiilien lyijyä korvaava voiteleva lisäaine oli saatava muualta. Kuten aiemmissa tarinoissamme olemme kertoneet, SEO:lla oli itsenäinen osto-oikeus Nesteen polttoaineisiin.

 

” Vuoden 1994 alusta lyijyllinen bensiini kiellettiin Suomessa kokonaan, joten venttiilien lyijyä korvaava voiteleva lisäaine oli saatava muualta.”

Neste-ryhmä oli kehittänyt ja tuonut markkinoille oman CityFutura-nimisen lisäaineen, jolla pyrittiin profiloitumaan ympäristöväittämien avulla muita paremmaksi. Muut yhtiöt seurasivat perässä. Teboil toi yllättäen amerikkalaisen Lubrizolin valmistaman Terra-lisäaineen, Shell Formula-bensiinin ja Esso oman tuotteensa. SEO osti vuoden 1994 alusta lähtien Nesteeltä perusbensiiniä, johon piti hankkia oma lisäainepaketti. Lisäaineen tärkeimmät tehtävät oli pitää venttiilit puhtaana ja korvata lyijy korkeaoktaanisen laadun voitelevuudessa.

Uudet lisäaineet ja kumppanit

Nesteeltä tuli selkeä viesti, että kaikkien yhtiöiden on itse hoidettava bensiinin lisäineistus. SEO:kin piti siis saada oikea bensiinin ja lisäaineen yhdistelmä markkinoille välittömästi, joten jotain oli tehtävä.

 

Aivan aluksi SEO-kauppiaat hoitivat lisäaineistuksen kirjaimellisesti ämpäripelillä, kun omia lastausjärjestelmiä ei ollut siihen mennessä tarvittu. Kun kauppiaat saivat bensiinin säiliöautotoimituksella entiseen tapaan, lisäainetta annosteltiin aluksi suoraan huoltoaseman säiliöön sekoittumaan, jotta bensiini oli markkinakelpoista. Hyvin pian SEO hankki kumppaneikseen yhtiöitä, jotka toimittivat bensiinin lisäainepaketin tynnyreissä huoltoasemille. Mukana olivat muidenkin käyttämät lisäainetoimittajat, kuten BASF, Mobil ja Adibis.

”Lisäainetta annosteltiin aluksi suoraan huoltoaseman säiliöön sekoittumaan.”

Vaikka lisäaineistus oli melkoinen puuhamaa, siitä oli myös hyötyä. Nyt SEO toimi enemmän muiden yhtiöiden tavoin ja vastasi lisäaineiden osalta tuotteidensa laadusta. Nopeasti perustettiin myös lisäaineiden annostelua varten tarpeelliset ja tarkoin mittalaittein varustetut täyttöpisteet satamaterminaalien läheisyyteen. Lyijyttömän bensiinin aikakausi alkoi ja samalla käynnistyi uusi lisäaineiden höystämä laatukilpailu.