Tarina 10/40: SEO:n ensimmäiset 10 vuotta: perustamista ja verkoston rakentamista

SEO:n perustamisen jälkeen vuonna 1978 ensimmäinen toiminnan vuosikymmen oli verkoston rakentamisen aikaa. Isojen ketjujen puristuksissa SEO löysi paikkansa suomalaisessa huoltoasemabisneksessä.

Ensimmäisten kymmenen toimintavuotensa aikana SEO oli päässyt hyvään vauhtiin. Perustamisen jälkeen SEO:lla keskityttiin vahvasti verkoston laajentamiseen, mikä onnistuikin hyvin. SEO:ssa oli imua. Kauppiasvetoinen itsemääräämisoikeus kiinnosti monia alan yrittäjiä.

SEO:n kauppiaat olivat ja ovat poikkeuksetta aktiivisia ja idearikkaita ihmisiä, jotka osasivat markkinoida asemiaan paikallisuutta korostaen. Sitä tarjottiin, mitä paikalliset halusivat. Näin yksittäinenkin myyjä pystyi kilpailemaan isompia ketjuja vastaan. Oma aktiivisuus oli tärkeää, ja on sitä edelleen.

 

” SEO:n kauppiaat olivat ja ovat poikkeuksetta aktiivisia ja idearikkaita ihmisiä.”

SEO:n onneksi toiminnan ensimmäisen vuosikymmenen aikaan suuret ketjut eivät olleet vielä ehtineet jyrätä konsepteillaan, joten uudelle tulijalle löytyi tilaa tulla markkinoille. SEO käytti tilaisuutensa hyväkseen ja eteni jo ensimmäisen vuosikymmenen aikana omalla persoonallisella tyylillään varteenotettavaksi kilpailijaksi suomalaisella huoltoasema-alalla.

Vahva yhteishenki välttämätön

Itsestään selvää SEO:n onnistuminen ei missään nimessä ollut, vaikka usko kaikilla tekijöillä olikin vahva alusta asti. Kukaan ei kuitenkaan voinut tietää, miten Suomalainen Energiaosuuskunta tulisi menestymään.

Jo aiemmissa tarinoissa on mainittu, kuinka tärkeää onnistumiselle oli osuuskuntamuotoinen toiminta, jossa yhdellä kauppiaalla on yksi ääni. Kukaan ei voinut kaapata SEO:a itselleen, ja tästä syystä SEO on luultavasti olemassa edelleen.

”Kukaan ei kuitenkaan voinut tietää, miten Suomalainen Energiaosuuskunta tulisi menestymään.”

Osuuskuntamuodon lisäksi SEO:n kantava voima on yhteishenki. Yhteen hiileen puhaltaminen ja altavastaajan aseman kääntäminen yhdistäväksi tekijäksi on ollut keskeinen voimavara SEO:n alkutaipaleella, ja edelleenkin.