Suomalaiset bensiinikauppiaat tekivät 1980-luvulle asti pitkiä, tyypillisesti vähintään 10 vuoden myyntisopimuksia öljy-yhtiöiden kanssa. Näin oltiin naimisissa ketjun kanssa, haluttiin tai ei. Erityisesti Esso- ja Union-ketjun kauppiaat joutuivat taistelemaan sopimuksistaan lakituvassa. Kauppiaita siirtyi SEO:lle uhkailuista huolimatta.
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Tämä oli hyvinkin totta polttoainebisneksessä 1980-luvulla ja vuokra-asemilla edelleen. Myyntisopimukset ketjun ja kauppiaan välillä olivat yksiselitteisen sitovia kauppiaiden näkökulmasta. Polttoaineesta ja voiteluöljyistä oli yhdeltäostovelvoite, kaikki ostettiin ketjun valikoimasta, ketjun hinnalla.
Myyntisopimukset olivat vähintään kymmenen vuoden mittaisia, eikä niistä irti niin vain päässytkään. Ja kauppias, joka sopimusta rikkoi, määrättiin tietenkin korvauksiin. Esimerkiksi sopimuksen ennenaikainen päättäminen johti suuriin rahallisiin korvausvaatimuksiin ja oikeudenkäynti- ja kuluriski oli suuri.
”Myyntisopimukset olivat vähintään kymmenen vuoden mittaisia, eikä niistä irti niin vain päässytkään.”
Union-ketju ajautui riitoihin kauppiaidensa kanssa muun muassa siksi, että Union-ketju ja sen pääomistaja Hankkija myivät voiteluöljyjä ohi huoltoasemien alhaisempaan hintaan kuin ketju myi kauppiaiden asemille sisään. Tämä nosti kapinahenkeä kauppiaissa, sillä myyntisopimuksen mukaisesti kauppias oli sidottu ostamaan voiteluöljynsä vain ja ainoastaan Hankkijalta.
SEO kiinnostavaksi vaihtoehdoksi
Moni Union-kauppias ei tyytynyt ainoastaan jupisemaan, vaan hankki todisteita ketjua vastaan epäreilusta hinnoittelusta ja muusta vehkeilystä. Ketju ei korjannut menettelyä, vaan vetosi myyntisopimusten ehtoihin ja jatkoi hyväksi katsomallaan linjalla.
Todisteita kuitenkin löytyi sen verran, että vaikka jotkut kauppiaat joutuivat haastetuksi oikeuteen sopimusrikkomuksesta, he pystyivät näyttämään, että ketjun toiminta oli sopimuksen periaatteiden vastaista. Öljy-yhtiön suuret korvausvaatimukset kutistuivat lopulta lähinnä muodollisiksi.
”Moni Union-kauppias hankki todisteita ketjua vastaan epäreilusta hinnoittelusta ja muusta vehkeilystä.”
Monet omistajakauppiaat tekivät tilanteesta omat johtopäätöksensä ja alkoivat katsella muualle. Tässä vaiheessa SEO osoittautui monelle kauppiaalle erittäin hyväksi vaihtoehdoksi, ja SEO:n huoltoasemien määrä kasvoikin 1980-luvulla reippaasti etenkin Esso- ja Union-taistelun vuoksi.