TARINA 38/40: SEO TÄNÄÄN JA HUOMENNA

SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen on oikea henkilö kertomaan tässä tarinassa numero 38 Osuuskunnan nykytilasta ja siitä, millaisin keinoin, ajatuksin ja tavoittein SEO lähtee kohti tulevaisuutta ja millaisista lähtökohdista se tapahtuu. Paljon on SEO-historiaa takana, mutta se on kuitenkin vasta alkua.

Tämä 40 tarinaa -juttusarja SEO:n 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi alkaa lähennellä loppuaan. Keväästä asti olemme kertoneet menneiden vuosikymmenten tarinoita, tapahtumia ja sattumuksia. Mutta pikku hiljaa on aika kääntää katseet nykypäivään ja myös tulevaisuuteen. Mitä SEO on tänään ja mitä huomenna? Antaa toimitusjohtaja Arto Viljasen kertoa tämä tarina tästä eteenpäin.

”Numeroiden valossa SEO:n tilanne on juhlavuoden syksyllä seuraavanlainen. Meillä on 215 jakeluasemaa ympäri Suomen. Näistä 42 kappaletta on osuuskunnan omistamia ja vastuulla. Loput 173 asemaa – kylmäasemaa ja palveluasemaa – on 146 yrittäjäkauppiaan omistamia ja pyörittämiä SEO-asemia. Kauppiaista 48 on SEO:n jäsenkauppiaita.


” Meillä on 215 jakeluasemaa ympäri Suomen.”

Nämä 215 jakeluasemaa ja SEO-kauppiaat myyvät noin 130 miljoonaa litraa polttoaineita, ja liikevaihtoa SEO:lla oli viime vuonna noin 130 miljoonaa euroa. Markkinaosuutemme kaikesta Suomessa myydystä polttoaineesta on noin kahden prosentin tienoilla. Siinäpä taitaa olla keskeisimpiä lukuja SEO:n nykytilanteesta.

Mutta nykytilanne on jo pian historiaa. Siksi on syytä katsoa vahvasti kohti tulevaisuutta. SEO on vahvasti olemassa myös huomenna. Periaatteet ja syy olemassaololle on edelleen sama: SEO on olemassa kauppiaitaan varten. Osuuskunnan tehtävänä on tarjota kauppiailleen polttoaineet ja muut tukitoimet mahdollisimman sujuvasti ja taloudellisesti.

”Nykytilanne on jo pian historiaa. Siksi on syytä katsoa vahvasti kohti tulevaisuutta.”

Kohti visiota

Päivittäinen työ ohjaa SEO:a kohti suurempia tavoitteita. Visiomme on olla Suomen suurin yksityisten polttoainekauppiaiden ketju. Tähän tähtäämme kahdella tapaa: haluamme pitää huolen nykyisistä kauppiaistamme mahdollisimman hyvin ja toisaalta haluamme hankkia kauppiaita lisää – joko kokonaan uusia tai sitten lipunvaihtajia muista ketjuista, jos he kokevat SEO:n toiminnan itselleen omaksi.

SEO:n arvot ovat kestäneet aikaa. Suomalainen, paikallinen ja yrittäjävetoinen ovat saaneet rinnalleen uuden arvon: uusiutuva. Se on moninainen käsite. Silloin puhutaan uusiutuvista energiamuodoista mutta yhtä lailla uusiutuvasta SEO:sta. Täytyy varautua siihen, että tulevaisuuden huoltoasema pystyy palvelemaan kaikkia.

Ensin muuttuu ajattelu, sitten toiminta. Näillä ajatuksilla lähdemme kohti seuraavaa 40:ää vuotta.”