Tarina 25/40: Huoltoasematoimintaa ympäristön ehdoilla

Bensa-asemien toimintaa säätelee tarkasti ympäristöasiat – niin kuin pitääkin. Toimilupa edellyttää tiukkojen sääntöjen hyväksymistä ja kriteerien läpäisyä. Eikä ympäristölupien saaminen aina ole vaivatonta tai halpaa. Silti SEO:lla on pärjätty hienosti läpi vuosien.

Vuoden 2002 loppuun mennessä suomalaisten huoltoasemien piti läpäistä entistäkin tiukempi kriteeristö ympäristöasioiden suhteen. Jotta toimilupa heltiäisi jatkossakin, asemien piti tehdä isoja investointeja ja parannuksia, jotta ympäristövahinkojen mahdollisuus saataisiin aivan minimiin.

Tiukka linja on ainoa oikea linja. Ala on sen luonteinen, ettei suuriin virheisiin ole varaa. Ympäristön kustannuksella ei ole syytä leikkiä. Vahinkojen ennaltaehkäisy on sitten kuitenkin huomattavasti halvempaa ja viisaampaa kuin vahinkojen korjaaminen.

”Ala on sen luonteinen, ettei suuriin virheisiin ole varaa. Ympäristön kustannuksella ei ole syytä leikkiä.”

Eri asemaketjuilla on myös tapauksia, että toiminta on jouduttu lopettamaan, kun ympäristölupia ei ole uusittu. Näin on käynyt esimerkiksi Lahden seudulla. Muun muassa pohjavesialueilta kaikki asemat on häädetty pois viimeistään 2000-luvulla.

Ympäristö on yhteinen asiamme, josta on pidettävä huolta. Bensa-asemakauppiaan kannalta ympäristölupa-asiat ovat valtava koitos, joka saattaa vaatia suuria investointeja. Yksityiselle kauppiaalle 2002-vuoden lupa-asia oli iso urakka: miten kaikki saadaan hoidettua kuntoon niin, että lupa heltiää ja investoinnit eivät kaada toimintaa.

”Bensa-asemakauppiaan kannalta ympäristölupa-asiat ovat valtava koitos, joka saattaa vaatia suuria investointeja.”

Vain kourallinen asemia kaatui

SEO-kauppiaat ovat tunnettuja yrittäjähenkisyydestään ja motivaatiostaan toimintaa kohtaan. Ehkä siitäkin syystä vain harva asema kaatui ympäristölupauudistuksen aikoihin ja suurin osa SEO-asemista onnistui jatkamaan toimintaansa suurista muutoksista huolimatta. 

Ympäristölupaparannusten aikoihin kauppiaat saattoivat tehdä asemilleen samalla muitakin parannustöitä, kun kerran tekniikkaa piti joka tapauksessa muuttaa. Ja siihen aikaan Kari Peltola toimi SEO:n kenttäpäällikkönä. Hän kiersi asemia ja avusti, miten asiat pitää hoitaa, jotta luvat heltiää. Vaikka urakka oli monilta osin iso, kauppiaat hoitivat hommansa. Se on SEO-henkeä se.