SEO:lla on ollut kautta 40-vuotisen historiansa kauppiaita, jotka ovat menestyneet oman yrittäjähenkisyytensä ja kekseliäisyytensä ansiosta hyvin, paremmin kuin kilpailijat viereisillä asemilla olisivat odottaneetkaan.
SEO on aina ollut yrittäjiensä näköinen ketju. Siellä eivät sido ketjumääräykset, vaan jokainen kauppias saa tehdä itsensä ja paikkakuntansa näköistä toimintaa. Se, mikä toimii yhtäällä, ei välttämättä toimi toisaalla. SEO on järjestänyt kauppiailleen polttoaineiden ostot ja yhtenäiset SEO-värit.
Periaatteessa muuten kauppiailla on ollut vapaat kädet tehdä asiat juuri niin kuin itse haluaa. Tämä on ehdottomasti ollut SEO:n vahvuus ja on sitä edelleen. Tänäkin päivänä SEO:lle tulee jatkuvasti uusia kauppiaita ja asemia muista ketjuista. Itsenäinen päätöksenteko kiehtoo huoltoasemayrittäjiä.
”Tänäkin päivänä SEO:lle tulee jatkuvasti uusia kauppiaita ja asemia muista ketjuista.”
Itsenäisyys ja omien ideoiden vapaa toteuttaminen on tuonut SEO:lle kautta vuosien kauppiaiksi isoja persoonia, jotka ovat keksineet mitä mielenkiintoisempia tempauksia tunnettavuutensa ja myyntilukujensa puolesta.
Yksi tällainen on ollut Lapinjärvellä 6-tien varrella vuonna 1989 aloittanut Pukaron Paronin Hannu Kohtaniemi. Hän osasi käyttää hinnoittelua ja alennuskampanjoita hienosti hyödykseen.
”Itsenäisyys ja omien ideoiden vapaa toteuttaminen on tuonut SEO:lle kautta vuosien kauppiaiksi isoja persoonia.”
30 penniä halvemmalla
Kohtaniemi kertoi omasta hinnoittelustrategiastaan seuraavasti:
”Me alettiin heti alussa myymään kaikille 30 pennin alennuksella. Mainostettiin bensa ja diesel–30 penniä, ja me myytiin halvemmalla kuin nämä lähiasemat. Alussa Liljendahlin Shell oli pahin kilpailija, ja ne ei ottanut mitenkään vakavasti, ja ne antoi meidän myydä 30 penniä halvemmalla. He aliarvioivat meidät, ja niin pääsimme sen takia markkinoille.
Nykypäivänä sellaista ei enää tapahdu. Jokainen kilpailija otetaan tosissaan, kaikki pistää kampoihin ja tiukasti, se on tyyli. Kyllä meillä oli ostohinnat parhaiten kohdallaan, myöskin on totta, että SEO:lla oli pienimmät kulut. Tappiolla ei ole myyty koskaan. Paitsi yhden viikonlopun möin tappiolla ja siinä meni 20 000 markkaa ja totesin ettei se kannata. Pyrittiin saamaan alussa edullinen hintamielikuva”, Kohtaniemi muisteli kymmenen vuotta sitten SEO:n 30-vuotishistoriikissa.