Tarina 13/40: Liput liehuu ja vaihtuu

Muutaman vuoden ajan 1990-luvulla suomalaisessa polttoainebisneksessä elettiin lipunvaihtoaikoja. SEO:ltakin houkuteltiin eri ketjuihin kymmeniä kauppiaita ja asemia. Tarkoitus oli lamauttaa SEO-toiminta, kun sen markkinaosuus oli noussut jo lähelle kymmentä prosenttia.

Suomessa on satoja huoltoasemakauppiaita, jotka sitten edustavat eri ketjuja, toimivat ketjun nimen ja värien alla ja harjoittavat liiketoimintaa yrittäjinä. SEO on aina tarjonnut osuuskuntamuotoisessa yritysmuodossaan kauppiailleen hyvin suuren itsemääräämisoikeuden. Johan se on kirjoitettu SEO:n arvoihinkin, eli toimintaa johtaa muun muassa kauppiasvetoisuus ja paikallisuus.

Viime vuonna SEO:n lipun alle vaihtoi taas toistakymmentä kauppiasta. Edellä mainitut arvot kiinnostavat monia kauppiaita, sillä omasta toiminnastaan päättäminen on huoltoasemayrittäjälle usein tärkeä asia.

 

 

”Johan se on kirjoitettu SEO:n arvoihinkin, eli toimintaa johtaa muun muassa kauppiasvetoisuus ja paikallisuus.”

SEO on saanut houkuteltua lisää kauppiaita sinivalkoisiin väreihin. Joskus tilanne on ollut myös toisin päin. 1990-luvun loppupuolella markkinoille tuli uusia ketjuja, jotka näkivät SEO:n työntekijät kiinnostaviksi, koulutetuiksi ammattilaisiksi.

SEO:lta värvättiin avainhenkilöitä uusien ketjujen johtotehtäviin. Samalla SEO:lle tärkeitä asemia vaihtoi toisen lipun alle. Lipunvaihtajia on ollut aina, mutta tällä kertaa toiminnalla oli suurempikin kuva. Koko SEO:n toiminta haluttiin ajaa alas, kun se oli nostanut markkina-asemaansa kilpailijoiden mielestä liian suureksi.

SEO ei lannistunut

SEO:n kannalta uusien ketjujen kutsuhuudot osoittivat tietenkin sen, että SEO.n työntekijöitä arvostettiin markkinoilla. Jotain on siis osattu tehdä oikein. Niin hyvin houkuttelupuheet tehosivat, että SEO:lta lähti muutaman vuoden aikana kymmeniä asemia, ja osuuskunnan avainhenkilöt olivat käytännössä lähteneet muualle. Vuonna 1999 SEO:lla ei ollut jäljellä enää yhtään aluejohtajaa.

”Uusien ketjujen kutsuhuudot osoittivat tietenkin sen, että SEO.n työntekijöitä arvostettiin markkinoilla.”

Aggressiivista SEO:n kauppiaiden kosiskelua kesti 2000-luvun alkuvuosiin asti. Siitäkin selvittiin. Tänä päivänä yhä useampi kauppias vaihtaa SEO:n lipun alle. Se kertoo toiminnan kilpailukykyisyydestä ja mielekkäästä arvomaailmasta.