Tarina 32/40: Uuden ilmeen aika – jälleen

Vuosi 2008 oli SEO:lle 30-vuotisjuhlavuosi. Tasakymmeniä juhlittiin monin tavoin. Yksi tapa oli uusia SEO:n ilme. Projektista tulikin osuuskunnan historian siihen asti massiivisin ponnistus ja suurin investointi. Uuden ilmeen jalkautuminen vei useita vuosia, mutta aikaa se on sen jälkeen kestänyt. Sama visuaalinen ilme on käytössä edelleen, kymmenen vuotta myöhemmin.

Vuosi 2008 muistetaan SEO-historiassa ennen kaikkea ulkoisen ilmeen uudistamisesta. Mutta oli silloin muutenkin kova draivi päällä. SEO hankki Porin seudulta yrityskaupalla useita asemia ja muutenkin imua oli SEO:lle päin. Vuoden 2008 alussa taloon tullut uusi toimitusjohtaja toi oman virtapiikkinsä ja kasvutrendin tekemisiin.

Vielä tänäkin päivänä SEO-asemilla voi nähdä sen aikaisen ilmeuudistuksen lopputuloksen, sillä uudistus on toistaiseksi viimeisin. Muutostyötä tehtiin vuoden 2008 jälkeen useiden vuosien ajan. Muutos olisi kerta laakista tullut mahdottomaksi kahdestakin syystä.

”Tämänkertainen ilmeenmuutos ei ollut kevyttä pintaremonttia, vaan järeämmän tason toimintaa.”

Asentaminen riippui asentajien aikatauluista ja tietenkin rahasta. Tämänkertainen ilmeenmuutos ei ollut kevyttä pintaremonttia, vaan järeämmän tason toimintaa. Muoviosien lisäksi asemilla tehtiin myös metallitöitä, kuten uusia pilari- ja pylväskoteloita, ja uudet sähköiset hintanäytöt otettiin käyttöön. Ja kun SEO-asemia oli lähes kaksi sataa, täytyi edetä vähitellen.
Uudet SEO-asemat saivat tietenkin uuden ilmeen saman tien. Näihin kuuluivat kokonaan uudet, rakennetut asemat ja niin sanotut lipunvaihtajat, eli toisesta ketjusta siirtyneet kauppiaat. Sen sijaan vanhoille asemille tehtiin arviointeja, mitkä asemat saavat ehostuksen ennemmin, mitkä myöhemmin.

”Toiminnallisen uudistuksen lisäksi haluttiin korostaa arvoja, jotka edustavat pitkälti SEO:a edelleen.”

Virtaviivaisuutta haettiin

Ilmeuudistuksessa haetaan aina ajanmukaistusta, niin tälläkin kertaa. Uusi SEO oli virtaviivaisempi ja modernimpi. Aiemman, vuonna 1998 uudistetun liiketunnuksen kannattajiakin löytyi. Jotkut kauppiaat ja heidän asiakkaansa olivat niin tottuneita edelliseen ilmeeseen, että halusivat säilyttää kaiken ennallaan. Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja tuskin tänä päivänä kukaan osaa enää kaivata vanhaa SEO-ilmettä.

Toiminnallisen uudistuksen lisäksi haluttiin korostaa arvoja, jotka edustavat pitkälti SEO:a edelleen: suomalaisuus, paikallisuus, maanläheisyys, kasvollinen yrittäjyys, parempi palvelu ja vastuullisuus.