Tarina 23/40: Terminaalihankkeita ja omaa tuontia

SEO alkoi valmistella omaa polttonesteiden tuontia Suomeen jo 1990-luvulla. Omat terminaalit olisivat sekä imagokysymys että neuvotteluvaltti, kun vaihtoehtoja polttonestehankinnoille olisi useampia kuin yksi. Näin ei oltaisi ainoastaan muiden tuonnin varassa.

Polttonesteterminaaleja Suomessa on sinänsä riittävästi jakelutoimintaa varten. Tärkeämpi kysymys sen sijaan on se, kenen terminaaleja voidaan operoida tehokkaasti ja kenen kanssa terminaalien omistajat haluavat olla yhteistyössä. SEO:n historian ensimmäiset 10 vuottahan SEO:lla oli ostosopimus E-Öljyjen kanssa, joten omaa tuontia ei voinut edes harkita.

SEO:n kokemat ongelmat – kuten kirjoitimme tarinassa 15 – käynnistivät neuvottelut oman tuonnin vaihtoehdoista. Ja olihan omat terminaalit myös imagoasia SEO:lle. Näin SEO viestittäisi, että heillä on samat valmiudet toimia markkinoilla kuin muillakin.

”Näin SEO viestittäisi, että heillä on samat valmiudet toimia markkinoilla kuin muillakin.”

Ensimmäinen terminaali hankittiin Porista vuonna 2001. Jo seuraavana vuonna terminaaliin saapui ensimmäinen laivalastillinen dieseliä. Oma tuonti oli alkanut. Seuraavana syksynä tällä oli ratkaiseva merkitys ostoneuvotteluissa, sillä neuvotteluasema parani merkittävästi tuontivalmiuden ansiosta. Enää ei ollut pakko ostaa muilta, ainakaan samalla tavalla kuin ennen.

Porin terminaalilla olikin merkittävä vaikutus hintoihin ja se maksoi itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa. Kun aikaisemmin kaikki polttonesteet oli ostettu Nesteeltä, nyt oma tuonti ja neuvotteluaseman parantuminen laskivat hintoja oleellisesti.