SEO syntyi kauppiaiden kapinahengestä

Suomalainen Energiaosuuskunta, tuttavallisemmin SEO, syntyi 40 vuotta sitten vuonna 1978. Alkuperäinen syy uuden huoltoasemaketjun perustamiseen ei liittynyt polttoaineisiin, vaan tarvikekauppaan. Siitä sai alkunsa SEO-tarina, joka jatkuu edelleen, ja vahvasti kauppiasvetoisena osuuskuntana.

Monet huoltoasemaketjujen omistajakauppiaat saivat tarpeekseen alan vallitsevista oloista 1970-luvulla. Suuret öljy-yhtiöt määräsivät etenkin tarvikekauppaa tavalla, jossa kauppiaan käteen ei jäänyt kuin ohut siivu hinnasta. Öljy-yhtiöt pitivät huolen, että suurin kassavirta kulki heidän taskuunsa. Omistajakauppiailta perittiin monista tuotteista ylikorkeaa tukkuhintaa, sillä öljy-yhtiöt myivät esimerkiksi voiteluöljyjä suoraan asiakkaille halvemmalla kuin omille jälleenmyyjilleen. Kilpailua rajoitettiin sumeilematta, kun koti- ja ulkomaiset jätit kielsivät myös kilpailevien tuotteiden myynnin huoltoasemilla. Niskuroivia kauppiaita uhkailtiin jopa polttoainetoimitusten katkaisulla.

 

”Kauppiaan käteen ei jäänyt kuin ohut siivu hinnasta.”

Eikä öljy-yhtiöiden koura kahmaissut osaansa vain yleistarvikkeista, vaan esimerkiksi autopuolen erilaisista nesteistä, yleisvaraosista, lampuista ja pyyhkijänsulista otettiin merkittävä provisio välistä. Myös luottokorttimaksuissa tarvittavista ”höylättävistä” kuiteista perittiin maksu.

Kauppiaita vaihtoi sinivalkoisen SEO-lipun alle

Tätä eivät kaikki alan kauppiaat sulattaneet, vaan pinnan alla alkoi kuplia ja itää ajatus uudesta huoltoasemaketjusta. Uudessa ketjussa kauppias saisi päättää vahvasti itse asioistaan, eikä kilpailua rajoitettaisi ylhäältä käsin. Kaikessa hiljaisuudessa alkoi kauppiaiden värvääminen eri ketjuista, sillä kiinnostavia ja menestyneitä nimiä tarvittiin mukaan heti alkuvaiheessa, uskottavuuden nimissä. 

”Alalla alkoi itää ajatus uudesta huoltoasemaketjusta.”

Lopulta kasaan saatiin 50 merkittävän huoltoasemakauppiaan nimilista ympäri Suomen. Se oli tuhti lähtölaukaus SEO:lle, ja marraskuun 17. Päivä vuonna 1978 Suomalainen Energiaosuuskunta merkittiin kaupparekisteriin. Nyt, 40 vuotta myöhemmin, SEO toimii edelleen arvojensa mukaisesti: kotimainen, paikallinen, yrittäjävetoinen, uusiutuva.