Tarina 31/40: Ruokaa vai autohuoltoa?

Tarina31.1
Vuosituhannen vaihteessa ja 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä huoltoasemaketjuille alkoi ilmestyä konseptoituja elintarvikemyymälöitä. Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen sekoitti kuitenkin pian kuvioita, kun kilpailuetu myöhäisistä aukioloajoista poistui. SEO ei lähtenyt missään vaiheessa konseptoimaan ruokakauppoja asemilleen.


Muistatko ajan, jolloin illalla tai viikonloppuisin piti mennä kioskille tai huoltoasemalle ruokaa tai juomaa hakemaan? Kaupat pitivät ovensa kiinni sunnuntaisin ja iltaisinkin piti sulkea myymälä aikaisin. Silloin alkoivat huoltoasemien markkinatunnit. Hintojakin saattoi pitää kauppoja korkeammalla, kun kilpailu näihin vuorokauden aikoihin oli olematonta.  

Aivan 1900-loppuun ja 2000-luvun ensimmäiseen vuosikymmeneen ajoittuu se aika, jolloin eri huoltoasemaketjut alkoivat konseptoida asemilleen omia ruokakauppoja. Neste ja Kesko tiivistivät yhteistyötään. Shellillä oli oma Select-konseptinsa, ST1:llä Timeout. Moni SEO:n kilpailija rakensi siis asemilleen yhtenäisellä ilmeellä sisäisen ruokakauppaketjunsa.

Tarina31.2

”Muistatko ajan, jolloin illalla tai viikonloppuisin piti mennä kioskille tai huoltoasemalle ruokaa tai juomaa hakemaan?”

SEO päätti, ettei se lähde ketjuna konseptoimaan ruokakauppaa omille asemilleen. Jokainen kauppias sai ja saa edelleen itse päättää, millaisia palveluita asemallaan haluaa tarjota. Itsemääräämisoikeus onkin yksi SEO:n kilpailuetu ja muista erottava tekijä. SEO:lla kauppias saa toteuttaa toimintaansa haluamallaan tavalla, paikalliseen tyyliin.

Samaan aikaan kun ruokakaupat yleistyivät huoltoasemilla, autonkorjaaminen siirtyi monella asemalla sivummalle tai jäi pois kokonaan. Autohuolto onnistui näin yhä harvemmalla asemalla Suomessa, eikä varaosiakaan saanut välttämättä enää entiseen malliin. SEO kuitenkin jatkoi autonkorjauspalveluita keskimääräistä useammalla asemalla kilpailijoihinsa nähden.

”Itsemääräämisoikeus onkin yksi SEO:n kilpailuetu ja muista erottava tekijä.”

Aukioloajat muuttuivat, kilpailuetu poistui

Huoltoasemien ruokakauppojen kulta-aika ei kestänyt kauaa. Päivittäistavarakauppiaat lobbasivat itselleen pidennettyjä aukioloaikoja ja onnistuivatkin tavoitteissaan. Pian kaupat saivat olla auki myös iltaisin ja sunnuntaisin. Se söi huoltoasemien elintarvikemyyntiä. Kauppojen halvemmat hinnat pakottivat asemat kilpailuun, joka vähensi myyntiä radikaalisti.

Autoja ruokakaupat eivät edelleenkään korjaa, joten se kilpailuetu pysyy niillä huoltoasemilla, jotka toimintaan ovat uskoneet. SEO:lla on korjattu autoja vuosikymmeniä, ja korjataan jatkossakin.

Tarina 30/40: Yhteenveto: muutosten vuosikymmen

Tarina30.1
Vuosituhannen vaihde oli SEO:lle ja koko huoltoasema-alalle murroksen aikaa. Muutoksia piti tehdä niin ulkoisten kuin sisäisten syiden tai mahdollisuuksien takia. Maailman muutokseen oli pystyttävä vastaamaan joskus nopeastikin. Tästäkin selvittiin.


SEO:n toiminnan kolmas vuosikymmen ajoittuu vuosiin 1998–2007. Näinä vuosina niin SEO, huoltoasemaliiketoiminta kuin maailmakin muuttui valtavasti. Muutos esimerkiksi 1980-luvulle oli suurta. Vanhojen keinojen lisäksi piti oppia uusia temppuja. 

Milleniumin eli vuosituhanteen vaihtumisen tienoilla erilaisiin järjestelmiin kohdistui valtavia muutoksia ja paineita siitä, aiheuttaako 2000-luku teknisiä ongelmia. Yhtä lailla markasta euroon siirtyminen pakotti rukkaamaan järjestelmiä ja hinnoittelua uuteen uskoon. Yksittäisille kauppiaille nämä muutokset teettivät tietenkin hurjasti työtä ja valmistautumista. Yksin ja yhdessä osuuskunnan tuella tästäkin selvittiin.

Tarina30.2

” Yksittäisille kauppiaille nämä muutokset teettivät tietenkin hurjasti työtä ja valmistautumista. Yksin ja yhdessä osuuskunnan tuella tästäkin selvittiin.”

Vuosituhannen vaihteen aikoihin ajoittuu myös SEO:n oma polttoöljyn tuontiaika. Vuodesta 1998 vuoteen 2003 SEO toi junavaunukolonnana Venäjältä Lahteen miljoonia litroja kevyttä polttoöljyä. Kokemus sekin, hyvä sellainen.

Myös markkinointi- ja viestintäpuolella tapahtui isoja asioita. SEO Energiaa -lehti tuli sisäisen tiedottamisen ja myös ulkoisen markkinoinnin välineeksi. Edelleenkin ilmestyvä SEO-lehti aloitti toimintansa nykymuodossaan vuonna 2007. Tätä ennen toimitettu SEO Viikkotiedote kasvoi näin kokonaiseksi lehdeksi. 

”Vuodesta 1998 vuoteen 2003 SEO toi junavaunukolonnana Venäjältä Lahteen miljoonia litroja kevyttä polttoöljyä.”

Internetin tuoma muutos

Kolmanteen vuosikymmeneen ajoittuu myös SEO:n ensimmäisten kotisivujen julkistus. Näin SEO oli virallisesti siirtynyt nettiaikaan. Ensimmäiset sivut olivat vielä hyvin pelkistetty versio, niin kuin aikaan kuului, mutta jostainhan se on lähdettävä liikkeelle.

Muitakin kolmannen vuosikymmenen uudistuksia SEO:lla oli: Poriin investoitiin omaan polttoaineterminaaliin. Se toi paitsi hintaetuja myös toisen polttoainetoimittajan Nesteen rinnalle. Öljytuotteissa siirryttiin rikittömään aikaan. SEO:n pääkonttori muutti vuokratiloista omaan toimistoon. Siirryttiin myös tilitoimistosta omaan taloushallinnon järjestelmään. 

Paljon oli muutoksia, mutta muutos on hyvästä, ainoa tapa kehittyä. SEO lähti kohti neljättä vuosikymmentä mittavien muutosten kourissa, mutta toiminta oli hyvin hallinnassa.

Tarina 29/40: Nesteen korvaukset – miten ne jaetaan?

Tarina29.1
SEO sai Nesteeltä miljoonakorvaukset 1990-luvulla käydyn oikeudenkäynnin päätteeksi. Vaikka oikeuden päätös oli SEO:lle suotuisa, asia oli kaikkea muuta kuin loppuun käsitelty. Sisäisesti piti vielä ratkaista, millä perusteella korvausmiljoonat jaetaan sisäisesti SEO-kauppiaiden ja osuuskunnan kesken.


Tarinassa 15 kerroimme SEO:n ja Nesteen välisestä oikeustaistosta 1990-luvulla.
Neste korotti vuoden 1993 alusta yksipuolisesti SEO:lta perimiään hintoja kesken sopimuskauden. Samaan aikaan Nesteellä oli Suomessa määräävä markkina-asema maantiepolttonesteiden tukkumarkkinoilla. Tämä yksipuolinen hinnannostopäätös vietiin kilpailuviranomaisen ratkaistavaksi.

SEO voitti oikeustaiston. KHO:n ratkaisun jälkeen SEO sai Nesteeltä korvauksia perusteettomista hinnankorotuksista 18 miljoonaa markkaa. Siitä alkoi seuraava taisto: miten rahat jaettaisiin SEO:lla sisäisesti. Nyt oli ratkaistava, millä perusteella kauppiaat saisivat periä korvauksista osuuksia itselleen. 

Tarina29.2

”Nyt oli ratkaistava, millä perusteella kauppiaat saisivat periä korvauksista osuuksia itselleen.”

Moni jo SEO:lla lopettanut kauppias oli sitä mieltä, että heille kuuluu osuus korvausmiljoonista sillä perusteella, että he toimivat kauppiaina aikana, joilloin Neste peri ylihintaa SEO:lta. He kokivat, että jokainen olisi saanut silloin polttoaineostonsa halvemmalla, ja viivan alle olisi jäänyt enemmän. 

Tätä SEO:n ja entisten SEO-kauppiaiden kahinaa kesti kolmen vuoden ajan, 1999–2002. Monipolvinen tapaus herätti luonnollisesti kiivasta keskustelua myös nykyisten kauppiaiden kesken. Olihan 18 miljoonaa markkaa suuren luokan korvaus, jonka jakaminen ei ollut mikään olankohautusasia. Joidenkin kauppiaiden kohdalla puhuttiin sadoista tuhansista markoista.

”Joidenkin kauppiaiden kohdalla puhuttiin sadoista tuhansista markoista.”

Riita yhtenäisti SEO:a

Riitelyllä oli rumiakin piirteitä. Jotkut entiset kauppiaat jakoivat mielellään tiedotusvälineille kommentteja, joilla yritettiin vahingoittaa SEO:n mainetta. Katkerin mielin annetut lausunnot tietenkin kiinnostivat mediaa. Saivathan he näin mehukasta materiaalia juttuihinsa.

Samaan aikaan kun riitely oli päällä, oli taistossa hyvätkin puolensa. Vastakkainasettelu vahvisti SEO:n rivejä ja teki porukasta yhä yhtenäisempää. Aihe oli kauppiaiden välisissä keskusteluissa jatkuvasti läsnä, mikä nosti yhteishenkeä entisestään. SEO:a on koeteltu moneen otteeseen, mutta pystyssä se on pysynyt. Osuuskunnan voima on sen monta kertaa pelastanut.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.