Tarina 22/40: Uuden ajan alku – verkkosivut ja tekstiviestit

Tarina22.1

2000-luvulle tultaessa teknologinen kehitys oli hurjaa. Internet yleistyi, samoin kännykät ja tekstiviestipalvelut. Tämä muutos näkyi myös SEO:n toiminnassa. Moni asia, joka oli ennen hoidettu ”käsipelillä” tai manuaalisesti, onnistuttiin nyt tekemään tehokkaasti teknologiaa hyödyntäen. 

SEO sai ensimmäiset omat verkkosivunsa aivan 2000-luvun alussa. Kotisivuja alettiin tehdä tuohon aikaan kiihtyvällä tahdilla, ja aikaansa seuraava huoltoasemaketju toteutti tietenkin omat sivunsa heti kun mahdollista.  Pitihän SEO:n tyyppisellä organisaatiolla omat kotisivunsa olla. 

Ensimmäiset kotisivut olivat ajan hengessä melko yksinkertaiset. SEO:n sivuilta löytyi yhtiöstä perustiedot, yhteystiedot, asemaverkostokartta, kuvagalleriaa ja satunnaisesti päivittyvä uutisosio. Tänä päivänä tällaiset sivut herättäisivät lähinnä huvittumista, mutta vajaat 20 vuotta sitten sivut olivat hyvin simppeleitä.

Tarina22.2

”Pitihän SEO:n tyyppisellä organisaatiolla omat kotisivunsa olla.”

SEO:n ensimmäiset kotisivut kasasi silloinen toimitusjohtaja Hannu Laitinen yhdessä Mainostoimiston ja tradenomiopiskelijan kanssa. Opiskelijapoika oli perehtynyt sivujen tekemiseen ja oli valmis auttamaan SEO:a projektissa. Lopulta, alkusuunnittelun jälkeen, sivut saatiin kasaan yhdessä päivässä.

Toinen 2000-luvun alun teknologinen muutos oli hintatietojen lähettäminen kauppiaille tekstiviestillä. SEO:n toimistolta kuljetussuunnittelija Tuula Kanninen lähetti Nokia Communicatoristaan kauppiaille päivittäin tekstiviestin, jossa kerrottiin, muuttuuko hinta vai ei.

”Kotisivut saatiin kasaan yhdessä päivässä.”

Kolmen päivän hintaputki

Hinta ei siis muuttunut joka päivä. Hintaa seurattiin päivittäin, mutta se muuttui vasta sitten, jos se oli ollut kolme päivää raja-arvojen ulkopuolella – yli  tai alle. Näin kauppiaat pystyivät ennakoimaan tilannetta.

SEO oli alallaan Suomen ensimmäinen tekstiviestitiedottamisessaan. Kauppiaat pitivät palvelusta paljon ja se sai kiitosta. Näin SEO oli hypännyt uudelle vuosituhannelle ja ottanut teknologisen harppauksen kohti nykyaikaa.

Tarina 21/40: Omaa polttoöljyä Lahteen

Tarina21.2
SEO:n historian kolmas vuosikymmen alkaa. Tänä aikana historiaan on kirjoitettu muun muassa oma polttoöljyn tuonti Venäjältä Suomeen ja Lahteen. Tuontia jatkui yhteensä viiden vuoden ajan.


Vuonna 1998 SEO aloitti polttoöljyn tuonnin Venäjältä Lahteen, jonne perustettiin tuontiterminaali. Öljysäiliönä oli Lahden Lämpövoima Oy:n niin sanottu päiväsäiliö, jossa oli varapolttoainetta Lahden itäosan teollisuusalueella sijaitsevalle maakaasu-kombivoimalalle. Säiliön tilavuus oli 4 000 kuutioita, josta vapaata tilaa SEO:lle vuokrattavaksi oli 2 500 kuutiota. 

Polttoöljy tuotiin junavaunukolonnana Venäjältä, rajan läheltä Pietarin itäpuolelta Kirishin kaupungista, joka oli lähellä Lahtea. Yhdessä tuontierässä oli yli 2 miljoonaa litraa kevyttä polttoöljyä ja se tuotiin Lahteen yli 30 junavaunulla. Polttoöljyyn sekoitettiin lisäaineet ja se säilöttiin vuokrattuun säiliöön.

Tarina21.1

”Yhdessä tuontierässä oli yli 2 miljoonaa litraa kevyttä polttoöljyä ja se tuotiin Lahteen yli 30 junavaunulla.”

Tässä yhteistyössä molemmat osapuolet hyötyivät. SEO sai oman tuonnin toimimaan ilman merkittäviä investointikustannuksia, koska säiliö oli valmiina olemassa. Lahden Lämpövoima Oy sen sijaan sai SEO:n ansiosta jatkuvasti tuoretta öljyä säiliöönsä, joten heidän ei tarvinnut huolehtia öljynsä laadusta tai päivämääristä.

Lisäaineistuksen ansiosta SEO:n tuoma polttoöljy sopi vanhoihin työkoneisiin maa- ja metsätaloudessa sekä lämmitysöljyksi. Kysyntää siis oli. Oman polttoöljytuonnin merkitys oli silti suurin kauppiaille, jotka noutivat tavaran itse ja joille Lahti oli lähempänä omia markkinoita kuin Porvoo, josta polttoöljy muutoin oli haettu.

Tarina 20 Yhteenveto: Vilkas vuosikymmen

Tarina20.1

SEO:n historian toinen vuosikymmen oli tapahtumarikasta aikaa. Vuosiin mahtui monta merkittävää muutosta alalla. Sen lisäksi myös SEO:n näkyvyyden suhteen tapahtui mainittavia asioita. Kohti kolmatta vuosikymmentä SEO lähti tarmoa täynnä. 

SEO:n toimintahistorian toinen vuosikymmen oli vilkasta aikaa. Jos ensimmäiset kymmenen vuotta rakennettiin ja laajennettiin verkostoa, oli seuraava kymppi jo täyttä tohinaa ja muutoksienkin aikaa. 1980-luvun lopulta 1990-luvun lopulle koko polttoaineala oli muutosten kourissa.

Tänä aikana maahantuonti vapautui ja SEO:kin sai oman osto-oikeuden polttoaineisiin. Toinen suuri muutos oli lyijyttömiin bensiineihin siirtyminen. Tämä tarkoitti SEO:llekin bensiinin lisäaineistamisvastuuta, josta kerroimme tarinassa numero 12.

Tarina20.2

”1980-luvun lopulta 1990-luvun lopulle koko polttoaineala oli muutosten kourissa.”

Eri asemaketjujen välinen kilpailu leimasi myös SEO:n toista vuosikymmentä. Kilpailua käytiin niin asemapaikoista, nykyisistä asemista kuin kauppiaistakin. Kilpailu ja henkilökalastelu ulottui myös ketjujen johtotehtäviin. Uusien ketjujen tulo markkinoille kiihdytti kosiskelua. Oli helpompaa ottaa kokenut ja koulutettu tekijä kuin aloittaa täysin nollasta.

Myös automaattiasemien kilpailu oli suurimmillaan 1990-luvulla. Parhaimmillaan tai pahimmillaan niin sanottuja kylmäasemia perustettiin 100 aseman vuosivauhtia. Pikku hiljaa niitä alkoi jo olla liikaakin, mutta markkinat tasoittivat tilannetta.

”Kilpailu ja henkilökalastelu ulottui myös ketjujen johtotehtäviin.”

Näkyvyyttä ilmemuutoksella ja tv-ohjelmalla

SEO näkyi ja kuului 1990-luvun lopulla markkinoilla ja mediassa. Parikymmentä vuotta vanha ilme päätettiin uudistaa ja nykyaikaistaa. Silloin kaikki uudet asemat saivat saman tien uuden ilmeen, mikä toimi tietenkin myös markkinointikeinona uusien kauppiaiden suhteen.

Toinen paljon näkyvyyttä saanut markkinointitempaus oli Team Ahma. Sympaattinen tiepalvelukaksikko istui aika ajoin SEO:n huoltoasemalla kahvilla ja jatkoi sieltä erilaisiin seikkailuihin. Pirkka-Pekka Peteliuksen ja Taneli Mäkelän tähdittämä Team Ahma oli kovassa suosiossa 1990-luvun lopulla.

SEO:n kolmanteen vuosikymmeneen lähdettiin siis varsin hyvistä asemista.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.