Tarina 39/40: Juhlavuosi, juhlia koko vuosi!

tarina39.1
SEO täyttää tämän viikon lauantaina 40 vuotta. Silloin Lahden Sibeliustalolla juhlitaan näyttävästi koko päivän ajan erilaisten aktiviteettien muodossa. Juhlapäivän lisäksi koko vuosi on ollut SEO-synttäreitä pullollaan – ympäri Suomen.

Kuten kaikki tätä 40 tarinaa -juttusarjaa seuranneet hyvin tietävät, tämä vuosi on SEO:lla historiansa 40. toimintavuosi. Marraskuun 17. päivänä 1978 alkanut matka jatkuu yhä vain, ja sitä on ollut syytä juhlia kuluvan vuoden aikana monin tavoin.

Lauantaina juhlitaan siis SEO:n pääkonttorin kotikaupungissa Lahdessa. Sibeliustalon komeat puitteet saavat SEO:n värit ja ilmeen koko päivän ajaksi. Mutta varsinaisen syntymäpäivägaalan lisäksi vuoden aikana on tapahtunut paljon muutakin juhlallista.

tarina39.2

” Sibeliustalon komeat puitteet saavat SEO:n värit ja ilmeen koko päivän ajaksi.”

Vähintään yhtä tärkeitä ovat olleet SEO-kauppiaiden järjestämät paikalliset synttäritapahtumat. Ympäri Suomea on järjestetty tänä vuonna yli 50 SEO-synttäritapahtumaa, huima määrä! 

Ja kuten SEO:n arvoihin kuuluu, jokainen kauppias on saanut järjestää itsensä ja paikkakuntansa näköiset juhlat. Osuuskunta on tarjonnut juhliin kiertävän materiaalipaketin, pientä purtavaa ja vieraille jaettavaa materiaaleja, kuten pysäköintikiekkoja. Yhteensä neljä materiaalipakettia on kiertänyt ympäri Suomea ristiin rastiin, ja niitä on pystytetty ja taas kasattu nippuun viikko toisensa jälkeen milloin missäkin. Parhaimmillaan saman viikon aikana pidettiin siis jopa neljät SEO-synttärit.

”Ja kuten SEO:n arvoihin kuuluu, jokainen kauppias on saanut järjestää itsensä ja paikkakuntansa näköiset juhlat.”

Arpajaispalkintona 1 000 litraa polttoainetta

Kauppiaiden ehdoilla järjestetty synttärijuhlakiertue onnistui loistavasti ja on saanut loistavaa palautetta. SEO-asemilla on juhlittu vuoden aikana niin asemia kuin kauppiaitakin. Joillekin kauppiaille kun sattui täyttymään pyöreitä vuosia itsellekin. Voikin siis hyvällä syyllä sanoa, että kunnon juhlakiertue oli enemmän kuin paikallaan. 

 Tälle koko Suomen synttärimatkalle mahtui myös kymmenien tuhansien messukävijöiden tapahtumat OKRA- ja FinnMetko-messut. Ja joissakin tapauksissa uudella yrittäjällä askelmerkit sattuivat lankulle ja pidettiin uuden huoltoaseman avaus ja SEO:n 40-vuotistapahtuma samaan syssyyn. Juhlavuoden yksi kruunu on lisäksi alkuvuodesta SEO:lle myönnetty suomalaisen työn Avainlippu-tunnus.

 Nyt lauantaina on viimeisen ja isoimman juhlan aika. Pitkälti kolmatta sataa vierasta – SEO-henkilökuntaa ja -kauppiaita sekä yhteistyökumppaneita ja kutsuvieraita – kokoontuu Sibeliustaloon gaalaan, jonka tunnelmointi saa kunnian toimia tämän juttusarjan viimeisen tarinan aiheena ensi viikolla.

 Sen lisäksi jäljellä on vielä muhkean arpajaispalkinnon arvonta: paikallissynttäreillä ihmiset ovat voineet osallistua 1 000 polttoainelitran palkinnon arvontaan. Voittaja selviää sekin marraskuussa.

Onnea, SEO, 40 vuotta!

Tarina 38/40: SEO tänään ja huomenna

Tarina38.1


SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen on oikea henkilö kertomaan tässä tarinassa numero 38 Osuuskunnan nykytilasta ja siitä, millaisin keinoin, ajatuksin ja tavoittein SEO lähtee kohti tulevaisuutta ja millaisista lähtökohdista se tapahtuu. Paljon on SEO-historiaa takana, mutta se on kuitenkin vasta alkua.

Tämä 40 tarinaa -juttusarja SEO:n 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi alkaa lähennellä loppuaan. Keväästä asti olemme kertoneet menneiden vuosikymmenten tarinoita, tapahtumia ja sattumuksia. Mutta pikku hiljaa on aika kääntää katseet nykypäivään ja myös tulevaisuuteen. Mitä SEO on tänään ja mitä huomenna? Antaa toimitusjohtaja Arto Viljasen kertoa tämä tarina tästä eteenpäin.

”Numeroiden valossa SEO:n tilanne on juhlavuoden syksyllä seuraavanlainen. Meillä on 215 jakeluasemaa ympäri Suomen. Näistä 42 kappaletta on osuuskunnan omistamia ja vastuulla. Loput 173 asemaa – kylmäasemaa ja palveluasemaa – on 146 yrittäjäkauppiaan omistamia ja pyörittämiä SEO-asemia. Kauppiaista 48 on SEO:n jäsenkauppiaita.

Tarina38.2


” Meillä on 215 jakeluasemaa ympäri Suomen.” 

Nämä 215 jakeluasemaa ja SEO-kauppiaat myyvät noin 130 miljoonaa litraa polttoaineita, ja liikevaihtoa SEO:lla oli viime vuonna noin 130 miljoonaa euroa. Markkinaosuutemme kaikesta Suomessa myydystä polttoaineesta on noin kahden prosentin tienoilla. Siinäpä taitaa olla keskeisimpiä lukuja SEO:n nykytilanteesta.


Mutta nykytilanne on jo pian historiaa. Siksi on syytä katsoa vahvasti kohti tulevaisuutta. SEO on vahvasti olemassa myös huomenna. Periaatteet ja syy olemassaololle on edelleen sama: SEO on olemassa kauppiaitaan varten. Osuuskunnan tehtävänä on tarjota kauppiailleen polttoaineet ja muut tukitoimet mahdollisimman sujuvasti ja taloudellisesti.

”Nykytilanne on jo pian historiaa. Siksi on syytä katsoa vahvasti kohti tulevaisuutta.”


Kohti visiota

Päivittäinen työ ohjaa SEO:a kohti suurempia tavoitteita. Visiomme on olla Suomen suurin yksityisten polttoainekauppiaiden ketju. Tähän tähtäämme kahdella tapaa: haluamme pitää huolen nykyisistä kauppiaistamme mahdollisimman hyvin ja toisaalta haluamme hankkia kauppiaita lisää – joko kokonaan uusia tai sitten lipunvaihtajia muista ketjuista, jos he kokevat SEO:n toiminnan itselleen omaksi.

SEO:n arvot ovat kestäneet aikaa. Suomalainen, paikallinen ja yrittäjävetoinen ovat saaneet rinnalleen uuden arvon: uusiutuva. Se on moninainen käsite. Silloin puhutaan uusiutuvista energiamuodoista mutta yhtä lailla uusiutuvasta SEO:sta. Täytyy varautua siihen, että tulevaisuuden huoltoasema pystyy palvelemaan kaikkia.


Ensin muuttuu ajattelu, sitten toiminta. Näillä ajatuksilla lähdemme kohti seuraavaa 40:ää vuotta.”

Tarina 37/40: Millä tulevaisuuden autot kulkevat?

tarina37.1
Huoltoasemat ovat tarjonneet autoilijoille menovettä iät ja ajat. Pistoolilla tankataan yleisesti edelleen joko bensiiniä tai dieseliä. Mutta entä tulevaisuudessa? Millä tulevien vuosikymmenten aikana autot kulkevat? Muutoksia on luvassa joka tapauksessa, mutta mikä mahtaa olla se toimivin ratkaisu fossiilisten polttoaineiden korvaajaksi? Tässä muutamia ajatuksia ja vaihtoehtoja.


Bensiini- ja dieselmoottorit ovat olleet valtavirtaa autoilun maailmassa jo pitkään. Mutta. Fossiiliset polttoaineet on korvattava ennemmin tai myöhemmin uusiutuvilla energianlähteillä. Monenlaisia vaihtoehtoja on jo markkinoilla, mutta kaikki ne ovat toistaiseksi vähemmistössä maailman mittakaavassa.

Sähköautot ovat ehkä se suurimman huomion saanut tulokas, mutta paljon muutakin on saatavilla. Biokaasu, vety ja etanoli ovat kaikki jo nyt markkinoilla, tosin hyvin pienissä määrin bensa- ja dieselautoihin verrattuna. Tämän lisäksi kahden eri voimanlähteen autoja näkyy tien päällä jo hyvin usealla eri automerkillä.

tarina37.2

”Sähköautot ovat ehkä se suurimman huomion saanut tulokas, mutta paljon muutakin on saatavilla.”

Sähköautoilu on noussut median silmissä suosituimmaksi vaihtoehdoksi puhtaamman liikenteen puolesta. Hiljaiset ja tehokkaat sähköautot ihastuttavatkin monia autoilijoita. Mutta onko sähköstä korvaamaan fossiiliset polttoaineet isommassa mittakaavassa?

Sähköautoilun ongelma on se, että valtaosa maailman sähköntuotannosta tehdään kuitenkin fossiilisilla energianlähteillä. Tämän vuoksi sähköautoilu ei välttämättä olekaan se makrotason ratkaisu, jota nyt kiivaasti liikenteeseen haetaan. Onneksi on olemassa muitakin vaihtoehtoisia energianlähteitä, jotka ovat uusiutuvia – kuten biokaasu. Vety on yksi mahdollisuus, mutta ei sekään ongelmaton esimerkiksi jakeluinfran uusimisen suhteen.

” Onneksi on olemassa muitakin vaihtoehtoisia energianlähteitä, jotka ovat uusiutuvia – kuten biokaasu.”

Kaksipolttoaineiset seuraava steppi?

Autoilu on suuren muutoksen edessä ja oikeastaan jo keskellä sitä. Paluuta vanhaan ei enää ole, nyt vain täytyy löytää toimivimmat tiet kohti uusiutuvan energian liikennettä. Ehkäpä seuraava askel onkin juuri eri energiamuotojen yhdistelmät. Esimerkiksi bensan ja biokaasun yhdistelmä saattaa olla välivaiheena toimiva, kunnes maailma on valmis siirtymään täysin uusiutuvien energiamuotojen käyttäjäksi.

SEO:n arvoista neljäs vaan ei vähäisin on: uusiutuva. Siksi kehitys, nykypäivä ja tulevaisuus näkyvät valinnoissamme joka päivä.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.