Tarina 34/40: Sponsorointia SEO:n arvojen mukaisesti

tarina34.1
SEO on sponsoroinut urheilua eri lajeissa läpi vuosikymmenten. Vaikka lajikirjo on ollut suuri, jokainen kohde on puntaroitu tarkasti. Pelkkä näkyvyys ei riitä, vaan yhteistyökumppaneiden kanssa on oltava enemmänkin yhteistä sekä molemminpuolista annettavaa. Kuten esimerkiksi arvomaailma, sen täytyy kohdata aina, kun yhteistyöstä on kyse.


SEO:n logo on näkynyt monen urheilutapahtuman laidalla tai eri joukkueiden pelipaidoissa toiminnan alusta asti. Mahtuuhan joukkoon sponsorointitekona myös legendaarinen tv-ohjelma Team Ahma, joka käsiteltiin jo tämän juttusarjan alkuvaiheilla. Team Ahma olikin yksittäinen suurin sponsorointiteko SEO:n historiassa.

Mutta on niitä paljon muitakin, pieniä ja suuria yhteistyökuvioita. Lajejakin on ehtinyt 40 vuodessa muodostua melkoinen kirjo. SEO on ollut mukana moottoriurheilussa monessakin eri lajissa, kuten moottoripyöräilyssä, Formula Ford –luokassa, endurossa ja Kumipallo4000-tapahtumassa. Moottoriurheilu on luonnollisesti looginen yhteistyökumppani SEO:lle, mutta pelkkä pärinä ei riitä saamaan yhteistyötä toimivaksi.

tarina34.2

”Pelkkä pärinä ei riitä saamaan yhteistyötä toimivaksi.”

SEO:n arvot ohjaavat ketjun omaa toimintaa, mutta on tärkeässä roolissa myös yhteistyökumppaneita valittaessa. Yrittäjyys, kotimaisuus ja paikallisuus nousevat aina esille, kun yhteistyökumppanuuksia suunnitellaan. 

Urheilu on SEO:lle mainio kohderyhmä, koska yhtä lailla urheilijan voi kuvitella olevan yrittäjä. Hän vastaa omasta toiminnastaan, kantaa vastuun menestyksestä ja tekee töitä tunteja laskematta. Tulos ratkaisee, näin se menee SEO:llakin. Urheilijoilla on oma taustaryhmänsä tuki, SEO:lla osuuskunta tukee kauppiaita tuomalla nostetta kauppiaiden näkyvyyteen. Moni kauppias on lisäksi tukenut omia paikkakuntansa urheilijoita, mikä sekin sopii hyvin SEO:n arvoihin.

”SEO:lla osuuskunta tukee kauppiaita tuomalla nostetta kauppiaiden näkyvyyteen.”

Joukkuelajitkin vahvasti mukana

Niinhän se menee, että parhaimmillaan joukkue on silloin, kun se saa yksilöistään kaiken irti. Tähän SEO:kin pyrkii. Siksi myös joukkuelajit ovat olleet kautta vuosien vahvasti mukana sponsorointiyhteistyössä, miehissä ja naisissa. Mukana on ollut esimerkiksi lentopalloa, rantalentopalloa, harrastesoutua, pesäpalloa, jalkapalloa, jääkiekkoa ja muodostelmaluistelua. Myös MM-tason yhteistyötä on ollut vuonna 2015, kun SEO sponsoroi suojelukoirien MM-tapahtumaa Lahden stadionilla.

Kohteita on pyritty löytämään – niin kuin SEO-asemiakin on – tasaisesti ympäri Suomen.

Tarina 33/40: Yhteistyötä polttoainetoimittajien kanssa

tarina33.1
Vaikka eri polttoaineketjut kilpailevat toisiaan vastaan markkinoista, tekevät ne myös yhteistyötä. Ei SEO:kaan olisi pärjännyt ikinä yksin. Polttoainetoimituksissa SEO on aina tarvinnut kumppania – tai oikeastaan kahtakin. Näin on ollut vuosikymmeniä, vain kumppanit ovat vaihtuneet syystä tai toisesta.


SEO on tehnyt Nesteen kanssa polttoaineiden toimitusyhteistyötä jo vuosikaudet. Kerta toisensa jälkeen SEO:n johto on neuvotellut hinnat, joilla polttoainetta voi ostaa SEO-asemille myytäväksi. Hintaneuvottelut ovat aina oma taiteenlajinsa, joihin vaikuttaa moni muuttuja. Esimerkiksi SEO:n vuosittainen litramyynti vaikuttaa tietenkin tukkuhintaan. Mitä suurempi määrä litroja ostetaan sitä paremmat neuvotteluasemat SEO:lla on neuvotteluissa.

Mutta Neste ei ole ainoa ketju, jolta SEO ostaa polttoainetta. Vuoden 2012 loppuun asti SEO teki yhteistyötä Nesteen lisäksi Shellin kanssa. Heillä oli Suomessa omia polttoaineen tuontiterminaaleja, joita SEO sai hyödyntää omassa toiminnassaan. SEO:lla on myös oma terminaalinsa Porissa, joten yhteistyö oli sijainnin kannalta helppoa.

tarina33.2

”SEO:n vuosittainen litramyynti vaikuttaa tietenkin tukkuhintaan.”

Yhteistyö Shellin kanssa loppui kuitenkin vuonna 2012. Näin ollen tarvittiin uusi kumppani polttoainetoimituksiin, Nesteen kaveriksi. Toki Neste yksistäänkin pystyisi toimittamaan polttoaineet SEO:lle, mutta kun mukana oli kaksi toimijaa, kilpailuasetelma toi paukkuja neuvotteluihin.

Shellin tilalle toiseksi kumppaniksi valikoitui Teboil, jonka kanssa yhteistyö alkoi heti vuoden 2013 alusta ja se jatkuu edelleen. Kumppanuus on tärkeä. Tällä varmistettiin kilpailun takia tärkeä vaihtoehtoinen toimittaja ja säilytettiin samalla laaja terminaaliverkosto, mikä lyhentää SEO-kauppiaiden polttoaineen kuljetusmatkoja ja parantaa logistiikkaa. SEO-asemia kun on ympäri Suomen etelästä pohjoiseen ja idästä länteen.

”Säilytettiin samalla laaja terminaaliverkosto, mikä lyhentää SEO-kauppiaiden polttoaineen kuljetusmatkoja ja parantaa logistiikkaa.”

Gulfille myös myyntiä

SEO on kaivannut polttoainetoimituksiin kumppania etenkin omiin hankintoihin, mutta on yhteistyötä ollut myös toiseen suuntaan. SEO myi Gulf-yhtiön asemille polttoainetta vuosina 2008–2018. Se toi SEO:lle vuosittain muutaman miljoona litraa polttoaineen lisämyyntiä. Tämä oli luonteva tapa laajentaa myyntiä.

Kyselyitä polttoaineen myynnistä tuli muiltakin kuin Gulfilta. Monet liikennöitsijät kyselivät aikoinaan SEO:lta mahdollista polttoaineen tukkumyyntiä. Laajempaan tukkumyyntiin ei kuitenkaan milloinkaan lähdetty.

Tarina 32/40: Uuden ilmeen aika – jälleen

tarina32.1
Vuosi 2008 oli SEO:lle 30-vuotisjuhlavuosi. Tasakymmeniä juhlittiin monin tavoin. Yksi tapa oli uusia SEO:n ilme. Projektista tulikin osuuskunnan historian siihen asti massiivisin ponnistus ja suurin investointi. Uuden ilmeen jalkautuminen vei useita vuosia, mutta aikaa se on sen jälkeen kestänyt. Sama visuaalinen ilme on käytössä edelleen, kymmenen vuotta myöhemmin.


Vuosi 2008 muistetaan SEO-historiassa ennen kaikkea ulkoisen ilmeen uudistamisesta. Mutta oli silloin muutenkin kova draivi päällä. SEO hankki Porin seudulta yrityskaupalla useita asemia ja muutenkin imua oli SEO:lle päin. Vuoden 2008 alussa taloon tullut uusi toimitusjohtaja toi oman virtapiikkinsä ja kasvutrendin tekemisiin.

Vielä tänäkin päivänä SEO-asemilla voi nähdä sen aikaisen ilmeuudistuksen lopputuloksen, sillä uudistus on toistaiseksi viimeisin. Muutostyötä tehtiin vuoden 2008 jälkeen useiden vuosien ajan. Muutos olisi kerta laakista tullut mahdottomaksi kahdestakin syystä.

tarina32.2

”Tämänkertainen ilmeenmuutos ei ollut kevyttä pintaremonttia, vaan järeämmän tason toimintaa.”

Asentaminen riippui asentajien aikatauluista ja tietenkin rahasta. Tämänkertainen ilmeenmuutos ei ollut kevyttä pintaremonttia, vaan järeämmän tason toimintaa. Muoviosien lisäksi asemilla tehtiin myös metallitöitä, kuten uusia pilari- ja pylväskoteloita, ja uudet sähköiset hintanäytöt otettiin käyttöön. Ja kun SEO-asemia oli lähes kaksi sataa, täytyi edetä vähitellen.
Uudet SEO-asemat saivat tietenkin uuden ilmeen saman tien. Näihin kuuluivat kokonaan uudet, rakennetut asemat ja niin sanotut lipunvaihtajat, eli toisesta ketjusta siirtyneet kauppiaat. Sen sijaan vanhoille asemille tehtiin arviointeja, mitkä asemat saavat ehostuksen ennemmin, mitkä myöhemmin.

”Toiminnallisen uudistuksen lisäksi haluttiin korostaa arvoja, jotka edustavat pitkälti SEO:a edelleen.”

Virtaviivaisuutta haettiin

Ilmeuudistuksessa haetaan aina ajanmukaistusta, niin tälläkin kertaa. Uusi SEO oli virtaviivaisempi ja modernimpi. Aiemman, vuonna 1998 uudistetun liiketunnuksen kannattajiakin löytyi. Jotkut kauppiaat ja heidän asiakkaansa olivat niin tottuneita edelliseen ilmeeseen, että halusivat säilyttää kaiken ennallaan. Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja tuskin tänä päivänä kukaan osaa enää kaivata vanhaa SEO-ilmettä.

Toiminnallisen uudistuksen lisäksi haluttiin korostaa arvoja, jotka edustavat pitkälti SEO:a edelleen: suomalaisuus, paikallisuus, maanläheisyys, kasvollinen yrittäjyys, parempi palvelu ja vastuullisuus.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.