Tarina 37/40: Millä tulevaisuuden autot kulkevat?

tarina37.1
Huoltoasemat ovat tarjonneet autoilijoille menovettä iät ja ajat. Pistoolilla tankataan yleisesti edelleen joko bensiiniä tai dieseliä. Mutta entä tulevaisuudessa? Millä tulevien vuosikymmenten aikana autot kulkevat? Muutoksia on luvassa joka tapauksessa, mutta mikä mahtaa olla se toimivin ratkaisu fossiilisten polttoaineiden korvaajaksi? Tässä muutamia ajatuksia ja vaihtoehtoja.


Bensiini- ja dieselmoottorit ovat olleet valtavirtaa autoilun maailmassa jo pitkään. Mutta. Fossiiliset polttoaineet on korvattava ennemmin tai myöhemmin uusiutuvilla energianlähteillä. Monenlaisia vaihtoehtoja on jo markkinoilla, mutta kaikki ne ovat toistaiseksi vähemmistössä maailman mittakaavassa.

Sähköautot ovat ehkä se suurimman huomion saanut tulokas, mutta paljon muutakin on saatavilla. Biokaasu, vety ja etanoli ovat kaikki jo nyt markkinoilla, tosin hyvin pienissä määrin bensa- ja dieselautoihin verrattuna. Tämän lisäksi kahden eri voimanlähteen autoja näkyy tien päällä jo hyvin usealla eri automerkillä.

tarina37.2

”Sähköautot ovat ehkä se suurimman huomion saanut tulokas, mutta paljon muutakin on saatavilla.”

Sähköautoilu on noussut median silmissä suosituimmaksi vaihtoehdoksi puhtaamman liikenteen puolesta. Hiljaiset ja tehokkaat sähköautot ihastuttavatkin monia autoilijoita. Mutta onko sähköstä korvaamaan fossiiliset polttoaineet isommassa mittakaavassa?

Sähköautoilun ongelma on se, että valtaosa maailman sähköntuotannosta tehdään kuitenkin fossiilisilla energianlähteillä. Tämän vuoksi sähköautoilu ei välttämättä olekaan se makrotason ratkaisu, jota nyt kiivaasti liikenteeseen haetaan. Onneksi on olemassa muitakin vaihtoehtoisia energianlähteitä, jotka ovat uusiutuvia – kuten biokaasu. Vety on yksi mahdollisuus, mutta ei sekään ongelmaton esimerkiksi jakeluinfran uusimisen suhteen.

” Onneksi on olemassa muitakin vaihtoehtoisia energianlähteitä, jotka ovat uusiutuvia – kuten biokaasu.”

Kaksipolttoaineiset seuraava steppi?

Autoilu on suuren muutoksen edessä ja oikeastaan jo keskellä sitä. Paluuta vanhaan ei enää ole, nyt vain täytyy löytää toimivimmat tiet kohti uusiutuvan energian liikennettä. Ehkäpä seuraava askel onkin juuri eri energiamuotojen yhdistelmät. Esimerkiksi bensan ja biokaasun yhdistelmä saattaa olla välivaiheena toimiva, kunnes maailma on valmis siirtymään täysin uusiutuvien energiamuotojen käyttäjäksi.

SEO:n arvoista neljäs vaan ei vähäisin on: uusiutuva. Siksi kehitys, nykypäivä ja tulevaisuus näkyvät valinnoissamme joka päivä.

Tarina 36/40: Uusia kauppiaita, syystä, toisesta tai kolmannesta

tarina36.1
Huoltoasemayrittäjiä on Suomessa satoja. Osa heistä tekee koko uransa saman ketjun kanssa yhteistyössä, osa vaihtaa kerran osa useamminkin eri lipun alle. Ja on niitäkin, jotka tekevät toimintaansa itsenäisesti, mutta yhteistyössä isomman ketjun kanssa. SEO:lle tulee uusia yrittäjiä joka vuosi – monin eri tavoin. 


Suuri osa suomalaisista huoltoasemista toimii yrittäjävetoisena. Suurten ketjujenkin alla varsinaista toimintaa tekee usein paikallinen yrittäjä. Näin on SEO:llakin. Suurin osa SEO-asemista Suomessa on yksityisessä omistuksessa, paikallisen yrittäjän vetämänä. SEO tarjoaa yrittäjille osuuskunnan tuen, ja tietenkin vertaistuen verkoston muilta yrittäjiltä.

Mutta miten SEO:lle oikein päädytään, miksi huoltoasemayrittäjä valitsee SEO:n kumppanikseen tai ottaa SEO:n värit ja toimintatavat yrittäjyytensä tueksi? Syitä valita SEO on useita, samoin tapoja. Kaikkia tulijoita yhdistää kuitenkin kiinnostus SEO:n arvomaailmaan ja tapoihin toimia.

tarina36.2

”Kaikkia tulijoita yhdistää kuitenkin kiinnostus SEO:n arvomaailmaan ja tapoihin toimia.”

Tuoreimpia SEO-kauppiaspaikkakuntia ovat muun muassa Uurainen, Jokioinen, Lapväärtti, Kouvola, Vanttauskoski ja Savukoski. Kaikkia näitä yhdistää monet samat perustelut tehdä yritystoimintaa SEO:lla.

Ensinnäkin, ketjurasitteita SEO:lla ei juuri ole, vaan jokainen saa suunnitella toimintaansa omannäköisesti ja toteuttaa parhaaksi katsomia ideoitaan. Paikallisuus on yksi SEO:n arvo, joka näkyy ja toteutuu esimerkiksi tällä tavalla arjessa joka päivä.

Toinen tärkeä ja edelliseen liittyvä asia on vapaat ostot. Osuuskunta tarjoaa yhteisiä vaihtoehtoja, joista kauppiaat valitsevat itselleen sopivimmat, mutta sen lisäksi jokainen asema saa vapaasti sopia omista yhteistyökumppanuuksistaan täysin itse.

” Paikallisuus on SEO:n arvo, joka näkyy ja toteutuu tällä tavalla arjessa joka päivä.”

Yrittäjävetoinen osuuskunta kiinnostaa

SEO:n arvoihin kuuluu oleellisesti myös yrittäjyys. Siksi monelle uutta ketjua miettivälle kauppiaalle SEO on luonnollinen valinta. SEO-verkoston yrittäjien lukumäärä on jo niin suuri, että yli kolmannes yksityisistä huoltamoyrittäjistä on sinivalkoisia SEO-kauppiaita. Yrittäjä tuntee yrittäjän arjen, ja siitä SEO:lla on kokemusta kohta 40 vuoden ajalta. Yrittäjävetoinen verkosto ajattelee asiat kauppiaan kantilta, joten monelle valinta on ollut aika helppo.

Lisääkin SEO-kauppiaita mahtuu vielä mukaan tähän maahan. Eli emme tyydy tähän, vaan jatkamme hyväksi havaitulla tavalla myös 40 vuoden rajapyykistä eteenpäin!

Tarina 35/40: Lämmitysöljyä 40 vuotta

Tarina35.1

Polttoaineiden lisäksi SEO on myynyt koko historiansa ajan lämmitysöljyä asiakkailleen ympäri Suomen. Myyntiverkosto ja -tavat ovat olleet moninaisia ja muuttuneetkin hieman ajan saatossa, mutta edelleen lämmitysöljyä myydään SEO:lla eri kanavien kautta. 

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: lämmitysöljy, moottoripolttoöljy, löpö, polttoöljy, joita SEO on myynyt yhtä kauan kun se on ollut ketjuna olemassa. Polttoaineiden rinnalla lämmitysöljy on aina ollut tärkeä myyntiartikkeli osuuskunnalle ja kauppiaille.

Lämmitysöljyä on myyty SEO:lla monin eri tavoin, eri kanavien kautta. Perinteisesti kauppiaat ovat myyneet itse lämmitysöljyä asemansa lähiympäristön asiakkaille. Tilattu litramäärä on joko viety perille asiakkaan luo tai vaihtoehtoisesti asiakkaat ovat mahdollisuuksiensa mukaan noutaneet polttoöljyn suoraan aseman mittarista.

Tarina35.2


”Perinteisesti kauppiaat ovat myyneet itse lämmitysöljyä asemansa lähiympäristön asiakkaille.”

Myyntierät ovat tavallisesti auton tankkausta suurempia litramääriä, joten läheskään kaikilla lämmitysöljyasiakkailla ei ole mahdollisuutta käsitellä ja noutaa tilaustaan itse. Siksi toimitus perille on huomattavasti yleisempi tapa.

Kauppiaiden myynnin lisäksi on ollut muitakin myyntikanavia. Osuuskunta on myynyt lämmitysöljyä suoraan, aivan kuten kauppiaatkin. Yksi nykypäivän suosiota kasvattava myyntikanava on tietenkin verkkokauppa. Netistä tilataan tänä päivänä lähes kaikkea, miksei siis myös lämmitysöljyä. Tämä myyntikanava on ollut käytössä jo pitkään, mutta sen suosio kasvaa koko ajan.

”Netistä tilataan tänä päivänä lähes kaikkea, miksei siis myös lämmitysöljyä.”

Verotus kevyempää kuin dieselissä

Nouto- ja toimitusmyynnin lisäksi lämmitysöljyä on myyty myös jakelumittarista, polttoaineiden tapaan. Automaattimyynti on ollut tärkeä myyntikanava esimerkiksi maa- ja metsätalous- ja työkoneyrittäjille, kun lisätankkausta on voinut tehdä työkoneiden tarpeisiin ympäri vuorokauden.

Polttoöljy on edelleen tarpeellinen käyttövoima työkoneisiin, sillä polttoöljyä verotetaan vähemmän kuin käytännössä samaa tavaraa olevaa dieselöljyä. Tällä tavoin on Suomessa alennettu työkonealan ja samalla alkutuotannon ja teollisuuden kustannuksia.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.